söndag 29 april 2012

VRESROSOR OCH KROLLILJOR.

När vi flyttade in i vår bostad hade den äldre kvinnan som hade bott före oss en blomprakt utav dess like. Hon hade planterat nyponrosor (vresros) i en rabatt som var 4 meter bred runt om trädgården. Mina barn kallade trädgården för PARADISET när vi flyttade in, varför vet jag inte för trädgården var absolut inte något Paradis för oss, snarare tvärtom. När mina barn var mindre och lekte och spelade boll hamnade det för det mesta bollar och frisbee, ja faktiskt ALLT, inne i nyponrosorna. Det gick inte att komma åt leksakerna om man inte hade en kratta och försökte att nå leksakerna. Att försöka att utrota nyponen var inte att tänka på. 


VRESROSOR.




VAD GÖR VI?
Jo, vi satte ut en annons bortskänkes VRESROSOR. Vi använde grävmaskin och grävde upp den ena busken efter den andra. Och folk kom och hämtade vresrosor på bilkärra. Vi blev av med en del men det fanns/finns mycket kvar. Det är ju helt omöjligt att utrota dessa nyponrosor. Vilken växtkraft. Och vad vi har rivit oss på dessa nyponbuskar. Vi har svurit många gånger HUR kan man vara så korkad så man planterar 4 m bred, 4-5 m hög nyponrabatt i en trädgård? 
En kompis till mig skrattade vid ett tillfälle åt vår trädgård. 
-Lyckat nöje, Maria!!! Haha!! Du är som Törnrosa!! Du har nog vaknat upp efter att ha sovit i 100 år. 
Hon är rolig och kan se det humoristiska i min trädgård. Jag bara stönar.... och håller inte med. INTE KUL!!




Men mitt i sorgen över att vara ägare till nyponbuskarna, som inte vill dö. Har jag vackra rosa krolliljor. Dessa är jag rädd om och jag vill INTE gräva upp dom. Men i år får jag nog ge mig, nu ska vi flytta på dom till ett annat ställe där dom får vara i fred. Jag har Krolliljor överallt nu, dom har förökat sig flera gånger om. Och vi måste göra i ordning på framsidan av huset. Nu får min man rätt trots allt, det blev flera av dom faktiskt. Och jag får erkänna att han har som vanligt RÄTT, våra blommor har ett eget liv som inte vi kan styra över. Vill dom växa och föröka sig så gör dom det.    


ROSA KROLLILJA




Tyvärr har jag inte vita Krolliljor men det får jag plantera på det nya stället, bakom ena uthuset, så får dom föröka sig fritt. 


VITA KROLLILJOR.
Att vara trädgårdsägare är inte alltid som man har tänkt sig. JAG VET!!! 

1 kommentar:

  1. Jag har en häck av vresrosorna.
    Det har varit fullt av små humlor och så många bin som jag inte haft på flera år.

    SvaraRadera