tisdag 17 april 2012

En hjälp på traven med vilda snälla bin.

MURARBIN (Osamia). 
Charmiga vänliga vildbin.
Tyvärr är dom rödlistade (risk för att dö ut). Men om trädgårdsintresserade gör bibatteri kan vi hjälpa dom att bli flera. och dom gör nytta i våra trädgårdar.

Röda Murarbiet på jordgubbsblomma.
Foto taget av Ola Jennersten

Ullbi.
Foto taget av Ola Jennersten

För några år sedan hade jag ett bibatteri här hemma med Murarbin som hjälpte mig att pollinera mina träd och buskar. Tyvärr upptäckte Talgoxen och Blåmesen mina Murarbin och till slut hade jag inga kvar. Så nu gör jag en ny test att få snälla bin i min trädgård som kan pollinera bl a mitt Persikoträd. Till nästa år ska jag ha ökat antalet med vilda bin här hemma.

Om man vill skörda mera frukt och bär i sin trädgård är Murarbin en bra lösning. Sätt upp en eller flera bibatteri i din trädgård. Antingen kan man ta en gammal stubbe (se bild), en brädbit eller också kan man göra i ordning en biholk. Borra olika hålbredd 4, 6 eller 8 mm så kan olika arter använda hålen under hela sommaren och djupare än 5 cm. Se bara till så att det inte blir borrat rakt i genom, det ska finnas en baksida som stoppar. För att slippa att få besök av Talgoxen och Blåmesen sätt ett hönsnät över bibatteriet.   

Om du har ett bibatteri från i vår, så har du ökat antalet Murarbin till nästa år som kan pollinera dina träd och buskar.Dom är ofarliga eftersom deras gaddar inte rår på vår hud. 
Sätt bibatteriet så att morgon liksom kvällsolen värmer det. Inte i direkt solsken, då kan det bli för varmt ca 50 grader. Ett bra läge är sydväst och under något som kan skydda mot regn så att inte bibatteriet blir för våt.

Det röda Murarbiet (Se bild ovan) gillar stubbar och brädbitar. Dom är duktiga på att pollinera äppelträd. Det röda Murarbiet tapetsera gärna batteriet med rosblad.

Ullbiet använder ullen på lammöron eller fibblor för att göra det mysigt till sina larver.

BIBATTERI
Foto taget av Lotta Flodén

Rör av röda murarbin.

BIHOLK av bambu.
Foto taget av Ola Jennersten

Som sagt var man kan vara sin egen "biodlare" men man får ingen honung. Men man får mera frukt och bär. Och man slipper att bli stucken av gadden.

Lycka till!!! 

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag ser att du lånat bilder från vår hemsida. Tyvärr måste du ha tillstånd från fotografen för att publicera bilderna. De översta bilderna samt biholken är tagna av Ola Jennersten, bilden "bibatteri är tagen av mig, Lotta Flodén. Du får gärna använda min bild om du skriver Foto: Lotta Flodén. Länka gärna bilden till vår artikel: http://www.naturochtradgard.se/naturtradgard_solitarbin.html

    Vänliga hälsningar
    Lotta Flodén
    Natur&Trädgård

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ojdå! Självklart skriver jag att det är ni som har tagit dessa bilder som jag har på min blogg.
    Det var inte med mening att sno bilder av er snarare en uppmaning att hjälpa våra rödlistade murarbin så människor i största allmänhet hjälper till att ge dom en bostad att få föröka sig i.
    Jag har genom detta inlägg fått en och annan att faktiskt bygga murarbatteri. Många människor känner inte ens till att det finns murarbin.
    Min vilja är att försöka att upplysa andra människor att försöka att bevara murarbin.
    Ju fler vi är som gör detta ju mera bidarg till deras överlevnad.
    Mvh Maria

    SvaraRadera