fredag 8 juni 2012

Jag/Carro en "nybliven mamma" till ca 500 kg häst.

Jag ringde Helen idag och var orolig över Bali. Bali har varit dålig på att dricka vatten. Jag är van vid mina hästar som dricker större mängder än vad hon gör. I morgon ska jag göra i ordning en svart plastbalja till henne. Hon har inte vana antagligen att dricka ur badkar, så vi ordnar en plastbalja till Bali i stället. Vi tog in henne för att se så hon kissade och åt mat i boxen, det är som att få ett stort barn på ca 500 kg man blir som en nybliven mamma till denna stora häst. 

Eftersom jag inte har någon vana med fång (aldrig haft en häst med fång) så ville jag kolla med en tjej som är duktig på både ett och annat. Hon tipsade mig om en hemsida som säljer örter till hästar.
www.stjarnorter.se
Så jag ringde dit och pratade in ett meddelande. Hon som hade stjärnörter ringde upp mig så jag pratade en stund med henne om Bali. Beskrev att hon hade problem med fång, ett stelt bakben, gallor, dålig hovkvalitet på höger bak. Det som är viktigt är att vi kan rena kroppen från gifter som har bildats i kroppen , hästar är som människor fast ännu känsligare för vad man äter och dricker.
Så nu ska vi prova örtmix som är bra för muskler och leder till att börja med, det renar kroppen. Så kanske Bali blir mjukare i sitt stela bakben. Stelheten kan komma av besvär i inre organ som njurar och lever. Efter en månad kan vi börja med ett örtmix Starka hovar, som är bra för hovar och fång. Man kan se hur hästar mår genom att titta på hovarna. Och det är hovar och ben som har belastningen av kroppen.

Så nu väntar jag på att vi får börja med örtmixen nästa vecka.
Jag hoppas att vi kan hjälpa Bali. Och om vi kan hjälpa henne med fång så skulle jag vara jätteglad för det är otäckt med fång.En smärta som ingen människa kan ha en aning om i vilken skala 1-10, det är i.

Är man hästtokig? eller?
Jag och min dotter Carro har varit ute och tittat till hästarna det regnar i kväll ochdet är vått ute. Våra hästar är vana vid oss, vi kommer med ficklampor och vi kan ha paraply för det regnar. Vi kan hämta hästarna och leda in dom i stallet med ficklampa när det är mörkt, våra hästar är vana med lampsken. Och nu regnar det så vi var tvungna att titta till Bali i hagen så hon inte frös. Jösses vad farligt med ficklampa och paraply, tyckte Bali. Så vi skrattade åt Bali när hon fnös åt oss när vi kom med ficklampa och paraply. Jösses vad rädd hon blev, tyckte Carro. Ja, det är väl vi som har konstigheter för oss, enligt henne. Vi har för vana att titta till hästarna innan vi ska sova. Det är ett måste att göra detta på kvällarna. En sista Godnattklapp och se så att allt är bra .En fix idé som har blivit en vana i vårt hem, skapad av mig efter att min häst Conny var sjuk en sommarkväll. Jag trodde att min häst skulle dö den natten. När jag och min man gick med honom på natten med ficklampa tills det lossnade i magen på honom. Så måste jag för att vara trygg innan jag ska sova göra detta.

Så jag/Carro har blivit "nybliven mamma"till en häst på ca 500 kg.
Får hon tillräckligt med mat och dryck? Kissar hon och bajsar efter ordning? Är hon våt och fryser? Behöver hon täcke? listan kan göras lång..... 

Men nu är det godnatt för mig och mina döttrar. Hästarna har det bra., det har vi kollat nu.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar