måndag 4 juni 2012

Ibland har man tur att man inte slår ihjäl sig.

En stressig dag igår jag var tvungen att göra det ena och det andra. Man kan ju inte vara på två ställen samtidigt. Min man grejade ute och jag grejade inne. Strax innan jag var färdig ville jag att flickorna skulle hjälpa mig att bära undan den rena tvätten, den kan ju inte ligga på bordet när man ska ha besök och fika. Men hur det kom sig så fick jag inte svaret:
-SJÄLVKLART, mamma hjälper vi till.
Utan det blev något annat svar. Så jag tänkte F-N, jag får väl göra det själv samtidigt som jag gör det andra.
Antagligen hade jag spillt vatten i trappavsatsen så jag ramlade med ett BRAK i trappan. Jisses vad ont det gjorde och så långt jag åkte i trappan innan jag äntligen fick stopp på mig själv. Då hade jag slagit i ryggen och armbågen. Jag vrålade som besatt och min man reagerade inte för han trodde jag var arg på mina barn. Jaha, då låter man så när man är arg. Men när han fattade att jag hade slagit mig, då reagerade han. Jag misstänkte att jag hade fått en skada i armbågen för det var som jag hade fått bedövning samtidigt som det pirrade i handleden och det var ingen trevlig känsla. I rumpan hade jag som en limpa efter trappan. Rumpan blev blå och jag hade svårt att sitta så jag vandrade omkring samtidigt som jag hade svimningskänsla. Min man ringde 1177 för att köra in mig, röntgen är nog inte helt fel nu. Fast det var ändå inte rätt. Jag hinner inte detta nu.



För samtidigt som jag faller så är Helen och hästen Bali på väg till oss. Hästen som ska vara hos oss i sommar. Det var ju därför som tvätten skulle av bordet för vi skulle fika efter vi hade lastat av henne. Nu blev det inte så utan jag fick åka till akuten istället. Men jag hann att se Bali innan vi åkte. Undrar vem av killarna som försökte att göra sig vackrast för henne. Bellman sparkade Conny, håll dig undan HON är MIN. Men Conny sprang som en arab och visade upp sig ändå. Fast hon gillade nog båda två, för hon brunstar, fast tyvärr dom är valacker båda två, så hon får bara drömma om en vacker hingst.

Under tiden som vi var på akuten så hade Carro varit ute och jobbat med Bali, hon hade bekantat sig med henne och hon sa att hon var väldigt brunstig så hon tog det försiktigt med henne. Men jag tror att Carro är nöjd för nu har hon en trevlig häst att rida på så det blir nog många timmar i sadeln i år. Det blir som sommaren när vi hade Prins,en shettis som blev bästis med Bellman. Bellman var hans skugga för Prins hade soleksem, men det var ingen risk när han gick med Bellman för han skuggade honom så han hade inte ett enda eksem den sommaren.

I morse när jag vaknade hade vi en ny vakt i hagen Bali stod och vaktade hästarna och båda herrarna låg ner och vilade i hagen. I vanliga fall är det Bellman som vaktar och Conny som ligger ner. När jag var och hälsade på hästarna så gnäggade Bali. Trevligt med uppskattning när man kommer. I vanliga fall är det Conny som gnäggar efter mig. Nu var dom två. Bellman gnäggar aldrig för hans gnägg försvann när vi kastrerade han, efter det slutade han att gnägga han har bara något hest väsande läte.


Bali är en Haflinger, färgen är alltid fux och hon har en vacker ljus man och svans med en antydan av lockar i svansen. En vacker kvinnlig fägring på vår gård som får en och annan att titta till lite extra när dom åker förbi.

Vi kommer att skriva en egen dagbok för Bali i sommar. Vad som händer och vad vi gör så vi hoppas att det är en och annan som kommer att följa min blogg när huden blir läder i sommar, i rumpan. Men först ska jag ta det lite lugnt med min blåa rumpa. den ska bli lite gulare först.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar