tisdag 6 mars 2012

Min ättling från äkta Mårbacka stickling.

När jag var liten så brukade min pappa  vara på MÅRBACKA och ha hand om servicen med VVS  (Vatten  Värme och Sanitet). Jag minns att det var ett gammaldags ställe med Påfåglar som gick i en inhägnad. Dom var vackra men usch vad dom skrek, vilket läte. Kristallkronor, vackra dukar, träpanel i köket vitt, saft och bullar av en snäll tant som skulle sysselsätta mig när pappa jobbade. Pappa hade vid ett tillfälle tagit med sig några pelargon sticklingar från Mårbacka. Han tyckte dessa blommor var fina och som dom blommade. Min mormor och mamma fick sticklingarna av honom. Dessa blev stora och blommade med mängder av blommor speciellt på sommaren. Förra året när jag fyllde år fick jag en kruka av min mamma med en stickling från hennes gamla planta som var direkt från Mårbacka. Ett barnbarn från Mårbackas planta. Häftigt tyckte jag det var en speciell present eftersom min pappa hade tagit skott från plantan och idag inte lever längre. Vilken tur att han tänkte på att ta sticklingar till min mormor och mamma. Nu ska jag också föröka min blomma så jag kan få flera pelargoner i sommar som ska blomma i krukorna. En planta att ge till mina barn som dom kan ta väl hand om i framtiden. 


Mårbacka.


I år firar Mårbacka Minnesgård 70 år.  
Ett besök på Mårbacka i år kanske för att hälsa på släkten i Sunne.
Det är så fantastiskt att denna gård (sedan 1942) är bevarad för att man ska kunna komma och se hur Selma Lagerlöf levde en gång i tiden. Jag minns att när jag var liten pratade dom om att öppna hennes brev som hon hade skrivit till andra människor, 50 år efter sin död. Då är jag gammal tänkte jag.    


I vår släkthistoria visar det sig att Selma Lagerlöf finns med i vårt släktträd. En av mina döttrar sa att henne kusin som är på 20:an, henne är vi släkt med. 
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar