onsdag 14 mars 2012

Att vara utsatt för HÄRSKARTEKNIK.

Detta inlägg är till en av mina vänner. 
Du vet vem DU är. Det är inte alltid så lätt att känna sig osynlig, att inte bli bekräftad. Men jag hoppas att jag kan stärka dig med att JAG FINNS alltid om du önskar att prata. DU är inte längre osynlig och du är bekräftad av mig. 
Det min vän är alltid en god början eller hur?




Livet är många gånger TUFFT. I skolan, arbetsplatser, föreningar etc och även privat. Vi träffar många människor i våra liv som uppför sig på ett eller annat sätt som inte är helt korrekt. Vi blir kränkta mer än en gång av dessa människor. Och många gånger är det ingen som vågar att poängtera att BETEENDET INTE ÄR OK!!! 


Om du känner dig tillplattad av andra utan riktigt förstå vad som har hänt har du troligen blivit utsatt för HÄRSKARTEKNIK. Oftast handlar det om SUBTILA och SVÅRHANTERLIGA METODER. Syftet är som regel att få kontroll över och STYRA en SITUATION.

Här finns ingen skillnad mellan kvinnor och män, och det är ingen skillnad på känslan att var utsatt. Både kvinnor och män uppfattar det lika obehagligt.

Det finns 5-7 stycken HÄRSKARTEKNIKER:

PPROJICERINGSMETODEN
Du klagar på något, men får själv SKULDEN för det du påtalar. Den som använder denna metod tror sig  ofta var Allvetande, lida av ett Messiaskomplex.

KOMPLIMANGSMETODEN
En "VÄNLIG" härskarteknik som inleds med en komplimang. Syftet är att få dig att göra något utöver det förväntande, men kvar blir en OLUSTKÄNSLA trots komplimangen.

STEREOTYPMETODEN
Du blir BESTRAFFAD eller NEGATIVT SÄRBEHANDLAD när du gör något utöver det som förväntas.

SJÄLVFÖRVÅLLANDE HÄRSKARTEKNIK
Du ger ett OSÄKERT INTRYCK med ditt tonläge och kroppspråk. Du FÖRMINSKAR DIG SJÄLV och det du säger, "HÄRSKAREN" får därmed ett överläge.

UTESLUTNINGSMETODEN
Du blir INTE SEDD när du borde bli sedd, i ett SAMTAL eller en DEBATT eller när t ex ditt tal "glöms bort".

HIERARKIMETODEN
Innebär att man använder ett ÖVERLÄGE eller ett UNDERLÄGE för att TYSTA NÅGON. Det kan vara chefen som förtrycker sina anställda, men faktiskt också tvärtom.

TIDSMETODEN
Många använder tid för att tysta ned andra: "JAG är ÄLDRE än vad DU är" eller "JAG har varit med i gänget LÄNGRE än vad DU har VARIT".


UTESLUTNINGSMETODEN
Visst känner man igen sig i sådana situationer som på bilden. Att försöka göra sig hörd men ingen ser eller hör vad man vill säga. 






TYPISK UTESLUTNINGSMETOD av Göran Persson.

Hur gör man för att slippa bli kränkt? 

Svaret är inte enkelt och jag kan inget svar ge, mer än ett råd.

Motstrategier:
Ett sätt att möta härskartekniken när vi möter den.

Bekräftartekniker: som är ett sätt att förändra det sociala klimatet.

TA KOMMANDOT ÖVER DITT LIV!!!!

MEDMÄNSKLIGHET är alltid bättre än ÖVERSITTARMETODER.

Med dessa ord är jag inte färdig med Härskarteknik jag återkommer.....











En politiker, GÖRAN PERSON visar TYPISK HÄRSKARTEKNIK!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar