onsdag 28 mars 2012

Läxor Prov Snart är det Påsklov ZZZZ!!

Jag är tacksam att jag inte är ung idag. Jag hade aldrig klarat av alla krav som unga människor har nuförtiden. Jag var väl inget studiefreak när jag gick i skolan. Ändå hade jag bra betyg. Jag gick ut gymnasiet med 4,8 i medelbetyg. 


Jag har utbildat mig inom textil. Textilkunskap, möbellära, klädsömnad med mönsterkonstruktion och yrkesvävning med ännu mera avancerad vävning. Min tanke var att utbilda mig till textilkonstnär men tanken fick en helomvändning. 


Inom vårdyrket och vidare till Fritidsledare, friskvård och handikapp. Studerat psykologi, kommunikation och pedagogik. Med facit i hand så hade det varit bättre om jag hade studerat vidare, men det kom andra saker på vägen. Barn, skiljsmässa och ytterligare flera barn och äktenskap. Och livet bara tuffade på....


Jag har mycket kunskap med mig i bagaget som ALDRIG kommer till nytta inom mitt arbete nuförtiden. Ärligt talat så vet jag än idag inte vad jag vill bli. Och nu är jag för gammal för att få ta studielån och bli något. Fakta och det är tråkigt men sant. Kunskap är inte tungt att bära men det är TUNGT att det inte kommer till nytta.


Faktiskt så undrar jag varför kan man inte få studielån när man är äldre? Det är kanske då som man behöver att sätta sig i skolbänken och studera vidare inom ett yrkesliv, eller byta yrkesroll helt och hållet.






När jag tittar på min ena dotter Carros gymnasieutbildning med läxor och prov, så blir man förvånad över vilka KRAV UNGA har som går på gymnasiet nu. Så var det inte på min tid. VI hade det mycket lättare.


Det ena provet hon hade i Historia var som det värsta doktorsavhandlingen. Bara en fråga men hon skulle beskriva Skillnaden mellan Nord och Syd i utvecklingen i historiskt perspektiv?? Fattar ni, detta är ju elever som bara är 16 år som ska skriva svar på en sådan fråga. Jag frågade henne vad sa läraren när han /hon gick igenom kapitlet? Inte mycket, svarade hon. Men hur ska ni då veta utvecklingen mellan Nord och Syd, det står ju knappt i boken. Ja, det blir till att använda hjärnan nu och skapa sig en bild av vad som står i boken. När hon bad mig att hjälpa henne att läsa på inför provet så fattade jag inget VAD vill läraren VETA?? Kan tilläggas att hon skrev ca 17 handskrivna sidor på provet. 


Så en sak är säkert eleverna har det tufft i skolan, vilka krav för att få betyg, i högskoleförberedande programmet. Inte att undra på att dom är trötta, när dom kommer hem. Dom ju läxor och att läsa på inför prov.


ZZZZ! Snart är det Påsklov det är dom värda. 


  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar