söndag 18 mars 2012

En ilsken DAM och MITT PERSIKOTRÄD.


Utanför mitt stall har jag planterat ett  Persikoträd, vad det är för sort vet jag inte säkert kanske det är FROST. Jag ska göra det till ett spaljeträd. Min mans jobbarkompis har ett sådant träd och vi ville också ha ett sådant träd. Jobbarkompisen har mängder med frukt på sitt träd. Och dom ska smaka riktigt gott.

Så när jag såg en annons från Lidl förra året att dom sålde träd bl a Persikoträd. Bestämde jag och en väninna att vi åker dit. Utanför butiken var det redan kö när vi kom. Framför mig och min väninna stod ett par damer. När de öppnade dörren sprang den ena damen fram till träden och började att plocka i träden. Ingen fick komma fram hon blockerade hela lådan. Nej, detta går ju inte det är inte bara hon som ska leta träd så jag ledsnade på damen och gick fram drog upp 2 träd och det 3:e var ett Persikoträd. En tjej till gjorde samma som jag och fick upp ett Persikoträd. OCH damen blev UTAN det var Persikoträden hon var ute efter. Som ordspråket Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket. Hennes BLICK jag trodde hon skulle KLAPPA till mig så ARG var hon, men det fanns bara 2 Persikoträd och hon blev helt enkelt utan. Jag blev jätteglad och hade gjort ett fynd ett Persikoträd för 50 skr.



Nu går jag och väntar på att se om det blir några blommor i år för det växte bra i somras och blev hyfsat stort vid stallet. Jag har även andra bärbuskar vid stallet som jag ser börjar att knoppas så blommorna är på gång Inte bara  blommor ska jag ha utan även frukt och bär bredvid stallet. Fast mitt plommonträd som jag köpte på Lidl dog i somras, så det blir till att köpa ett nytt i sommar och prova om det går i år istället. Det var ett träd som heter Opal som jag också skulle göra till ett spaljeträd. Bättre lycka nästa gång.

Detta är min dröm att Persikoträdet och Opalträdet ska se ut så här när jag är klar med mina träd.


Efter att ha gått några beskärningskurser har jag kommit i kontakt med människor som har fruktträd som intresse och det är fantastiskt vilka fina spaljeträd jag har sett som andra människor har i sina trädgårdar. Så jag bestämde mig för att jag ska också ha några sådana spaljeträd i min trädgård. Men riktigt alla träd passar inte men Persikoträd och Plommonträdet Opal passar och ska då bli mina första träd att arbeta med.

Så nu går jag och bara DRÖMMER om PERSIKOBLOMMOR...

2 kommentarer:

  1. Hejsan trevlig blogg!

    Jag har också fyndat bla persikoträd på Lidl ( i Uppsala ). På förpackningen fanns en väl dold och övertejpad ruta där bla sorten var skriven, minns inte korrekt ( har kvar kartongen i boden ute ) men det var en vanlig europeisk sort från Holland. Ingen frost alltså Massproducerad och billig antagligen.

    Min har enbart vuxit från roten ( så tveksamt om det är en persika fortfarande... ) men säkert över 1,5m hög på 2 år.
    Hur växer din? Jag kan kolla upp sorten på min kartong om du är intresserad.
    henrik.norrstrom@gmail.com

    PS det var bara att fråga i butiken dom hade ett fullt lager med plantor att ta fram i alla fall i Uppsala.

    SvaraRadera
  2. Tack Henrik!
    Det är alltid trevligt att få reflektioner på vad man skriver i sin blogg.

    SvaraRadera