torsdag 22 mars 2012

Branden i studentbostäderna TROLLHÄTTAN KREBO





Ett studentboende i Trollhättan totalförstördes i en brand under natten. Branden bröt ut i ett elskåp och spred sig snabbt till hela huset.
Hampus Bring var bara en av drygt 50-studenter som blev hemlösa.
- Jag tror inte riktigt att jag fattat vad som hänt. Jag har hela mitt liv där inne, säger han till GT.
Polisen misstänker i nuläget inget brott. Den enda som gripits i samband med branden är en misstänkt rattfyllerist.
Larmet om branden i studentboendet på Karltorpsvägen kom klockan 19.56.
- Vi satt i vårt kök och käkade räkor. Vi kände att det började lukta rök och plötsligt rykte det ur ugnen. Så vi sprang ut, berättar Hampus Bring.

Går inte att rädda huset

Ett par timmar senare var hela huset övertänt och räddningstjänsten stod maktlös.
- Vi kommer inte att kunna rädda huset. Vi har tagit hit en grävare som ska gräva ett hål i väggen så att vi kommer åt själva brandhärden. Sedan ska huset rivas, säger räddningsledare Coogan Larsson.
Branden startade i ett elskåp och orsakades för­modligen av ett elfel. Den spred sig sedan snabbt i hela huskroppen och alla tolv studentlägenheter totalförstördes.

Hjälp av socialtjänsten

Eftersom det fanns risk för att branden skulle spridas till kringliggande hus fick cirka 50 studenter evakueras. De som inte kunde ordna med sovplats hos familj och vänner, fick hjälp av socialtjänsten i Trollhättan.
Polisen inväntar en teknisk undersökning men ­misstänker inget brott.
Hur kommer det sig att branden spreds så fort?
- Det är en vansklig byggnation. Huset är klätt med frigolit på utsidan och vi har inga ritningar på huset. Det brinner på ena stället och slår ut på andra: Under huset, mellan lägenheterna och på taket, sade räddningsledaren.

Skulle tentera

Från gårdsplanen såg Hampus Bring, som studerar till elkraftingenjör, hur hans tillhörigheter brann upp.
- Jag hann få mig med körkortet. Det var det enda. Jag trodde inte att det var så allvarligt så jag tänkte inte på att ta med mig så många grejer ut. Nu inser man att man borde ha tagit med sig mer, säger han.
Hur går du vidare nu?
- Vi har faktiskt tenta i det i morgon, i elsäkerhet. Jag vill bara bli av med den, säger han.

Misstänkt rattfyllerist gripen

Polisen misstänker i nuläget inget brott. Den enda person som greps i samband med branden var en man som missade både branden och avspärrningarna.
Mannen körde rätt över brandslangarna och stoppades. Han fick göra utandningsprov och är nu misstänkt för rattfylleri, enligt TT.
bilist som inte såg vare sig blåljus eller polisens avspärrningsband utan fortsatte köra tvärs över brandslangarna. Han stoppades, fick göra utandningsprov och misstänks nu för rattfylleri.


När Elin ringde sent igår kväll trodde jag inte att det var så illa som det var. Tur att det inte var sent på natten då hade det blivit ett annat utgångsläge. Jag är glad att Elin är oskadd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar