onsdag 10 april 2013

Hästliv!

Kors, vad det blåser idag. Vårt hö är ganska hackat så jag hade fullt med hö i ögonen efter att jag hade burit hö till hästarna. Jag fick ge dom inne idag pga att hade jag givit dom ute så hade det mesta blåst bort. Men dom ska snart ut så Bellman får spralla av sig. Han är en häst med olika årstids sprall. Är det snö ute då kan han hoppa, sparka bakut och skutta. Är det som nu förändringar på G så kan han få fart på dom andra. Igår sprang dom alla tre på rad bredvid varandra. Fast Conny och Bahli ville inte gärna springa men då var han där och föste på dom. Jag stod och skrattade åt min gamle Bellman. Han är sig lik utan han i hagen så skulle det inte hända mycket för Conny, han är som Ferdinand i Walt Disney. 




Bellman är en Nordsvensk häst (kallblod) många tror att den hästrasen är lugn. Men det kan jag säga FEL! Bellman är en pigg och glad häst som älskar att hoppa. Vi hade med honom på ridskolan för han skulle hoppa på lektion. Bellman har hoppat naturhinder hemma. Det tycker han är kul och han hoppar högt över allt som ligger på backen. 
Ridläraren sa:
-Vi får börja med låg höjd. HM! Han är ju lite tung. 
-Det är ingen idé, sa vi för han kommer att hoppa högt över hindret.
Dom andra tjejerna som var med på lektionen satt till häst och tyckte nog ett och annat. Vi såg hur dom pratade med varandra.
Men efter den lektionen så var det andra tonarter.
Bellman fick till slut hoppa högre höjder på hindren och han visade dom andra att jag kan hoppa. Trodde ni något annat? Döm inte hästen efter storlek. Han svängde fort för att kunna komma så fort som möjligt  över hindren. Han galopperade som om han hoppade på tid. FORT gick det undan. Bellman hade KUL!

Efteråt samlades några tjejer och klappade honom.
 -Men vilken häftig häst! sa en av tjejerna.
En stalltjej sa:
-Det var den finaste hästen jag har sett på länge. OCH hon menade det också.
Då blir man som ägare mycket stolt.
Senare kom det en kvinna och frågade om hon kunde få låna honom till ett uppträdande.
-Javisst, svarade vi.

Tyvärr blev det inget uppträdande men att bli tillfrågad det är stort. Framförallt när en kvinna hade uttryckligen sagt:
-VAD ska DU med den stora hästen? GÖR dig av med den!
Hon hade hört stalltjejen och hon hörde kvinnan som ville låna min häst-
HA!! Där satt det! Tänkte jag när "den kvinnan" tappade hakan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar