onsdag 3 april 2013

Hur mår den svenska potatisen?



Ibland så får man idéer i huvudet. Som i helgen t ex när jag skalade potatis. Jag kan säga att det fanns orsak till varför jag började att fundera. Jag hade köpt potatis inför påsken på en större butikskedja. Då kom jag att tänka på HUR MÅR? den svenska potatisen egentligen? Jag läser på förpackningen (det står inget vilken kvalitet det är, inte ex. prima eller ordinär) men där står det att familjen som odlat potatisen ville ha HÖGSTA KVALITET.?? på potatisen. VA?? tänkte jag. Detta är ju inte sant då har dom låga krav på deras odling. Potatisen var ojämn i storleken, det var fläckar som man fick skära bort. I mitt tycke INTE av HÖGSTA KVALITET. NEJ!! Samt speciellt billig var den inte heller. Jag kom att tänka på det var länge sedan jag köpte BRA kvalitet i affären. 

Jag köper ibland av en odlare på mitt jobb. Mycket billigare och mycket bättre. Hennes potatis smakar mycket bättre också och är mera jämna i storlek och inte några fula fläckar på potatisen. Men på hennes säckar är inte någon reklam, dom är helt enkelt bara bruna. Fast hon hade problem förra året med för mycket nederbörd då hennes potatisar "simmade ryggsim" så är ändå hennes potatis av god/bättre kvalitet.
Jag har fått godkännande att skriva potatisodlarens namn här som jag köper av:
Gruvaeus potatis i Södra Lundby. 

En stilla undran är det ingen mer än jag som reagerar på den dåliga kvaliteten som affärerna har i inköp.
- Ja men, då får vi ju betala mera för potatisen, säger en del.
-Nej varför det? Vi kanske får odlare som har bättre kvalitet på sin potatis, säger jag.

I mitt tycke ska en potatis smaka gott och den ska vara av god kvalitet. Inte ska man behöva att betala för potatis som är av sämre kvalitet. Att betala ett fullt pris för en påse som är likvärdig med ordinär är i mitt tycke inte ok. Då ska priset vara annat.

Då undrar jag åter HUR mår den svenska potatisen egentligen? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar