lördag 6 april 2013

Det finns skillnad på vaktmästare och vaktmästare, vill jag lova.

Träffade en vaktmästare igår som jag frågade:
-Om du skulle få ett samtal från en orolig anhörig ang en äldre hyresgäst som inte svarat på telefon:
-Vad skulle du göra då? Du behöver även veta att den äldre kvinnan har bott i ert hyreshus i över 25 år.
-Är det en äldre dam som har bott i vårt hus så lång tid så anser jag att jag känner henne ganska så väl. Då hade jag ringt på och frågat:
-Hur står det till?
-Om du hade sett att det hade gått in människor hos kvinnan hade du inte gjort något då? Utan hade ansett att det var ok med den äldre kvinnan.
-Självklart inte! Pga att vi hade fått ett samtal från en orolig anhörig hade jag pratat med den äldre kvinnan och dom som hade gått in. Jag hade talat om att vi har fått ett samtal från en orolig anhörig. jag hade pratat med dom och frågat hur mår du .....?
-Men är inte det mer än vad som krävs av en vaktmästare?
-Vad menar du nu? sa han.
-Jo, som vaktmästare har du väl bara lägenheterna att ta hand om, sa jag.
-Visserligen har jag ansvar för lägenheterna men har man äldre människor som bor i huset så anser jag att jag känner äldre människor som har hyrt bostad hos oss i många år. Jag hälsar på dom äldre människorna och frågar hur det är om jag möter dom på gården. Frågar hur det är och ibland blir jag även inbjuden på kaffe hos en och annan dam. Visserligen mår inte magen bra av detta men det är en del av min service att vara en trevlig vaktmästare.


-Så om du skulle få ett samtal från en orolig anhörig skulle du bry dig då?
-Självklart!
-Tack, det var det jag ville höra. Att det finns vaktmästare och hyresbolag som bryr sig om äldre människor som bor i deras hyreshus. Framför allt när dom hyr ut lägenheter till äldre. Att det inte bara är lägenheterna som gäller och inte hyresgästen. Fortsätt med ditt fina arbete och en sådan vaktmästare som du är nog en utdöende art. Det verkar som om det är så lite människokontakt som möjligt som gäller nu för tiden.
-Ni kan ha det i er logotyp, hos oss blir du sedd och vi bryr oss. Det är värt mycket!




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar