lördag 20 april 2013

Funderingar en tidig morgon.

Då är man ledig och tro inget annat, sovmorgon, nej det blev det INTE. Min man hade ställt klockan och gick upp kl 5 för att åka iväg och hjälpa en man. Fast han var uppe tidigare och gjorde något VAD det vet jag inte för då halvslumrade jag. Men efter han hade åkt så kunde jag direkt inte somna om. Jag gick upp till slut. SOLEN SKINER in i vårt sovrum, så man vill helst gå upp och njuta av den.

Nu, idag på morgonen så får jag dricka mitt kaffe själv utan sällskap av min man. Vi brukar när det blir vår, dricka kaffe ute och njuta av solen och lugnet. Det kan man göra här ute på landet ibland. Idag blåser det inte mycket heller så vindkraftverken snurrar långsamt. Nu för tiden är det flera vindkraftverk här ute. När det blåser så svischar det bra här ute. Detta oljud är inte trevligt att höra på. Min man och min önskan är att vi inte får något närmare vårt hus. Det räcker och blir över, dom oljudet som vi har från vindkraftverken. Det är baksidan av den "energivänliga miljön" Svischande vindkraftverk. Samt att det kommer att bli svårsålda fastigheter på landet pga av oljudet i framtiden. Många hus kommer att inte kunna säljas pga detta. Flera tomma fastigheter kommer att ligga öde i framtiden. VEM vill köpa ett ställe på landet och störas av detta? För jag lovar det är störande oljud.
Argument som man kan höra:
-Men det är väl bra med vindkraftverk, det förorenar inte.
Jag tänker lite längre än så:
-Vilka skador/sjukdomar kommer i framtiden för boende i närområde? Ex pga ljudfrekvens som inte går att mäta? 
-Vilka skador/sjukdomar kommer barn/ungdomar att få som växer upp i denna miljö?
Hälsan kan inte ersättas av pengar. Bönder som tjänar stora summor på att disponera ut sin mark till dessa bolag som bildas för att göra sig en rikedom på vindkraftverk. Det finns ingen vett och ranson i var dom bygger upp vindkraftverken. Jag läste i en artikel att i Tyskland fick dom inte bygga vindkraftverk närmare än 3,5 km till närmaste hus. I Sverige är det 500 m ???? Hur kan det komma sig att vi har så nära närmaste hus. Det är inte att undra på att det är vindkraftverk så nära bebyggelse!! ???
Vi har ännu inte sett verkligheten i vitögat.


Jag är mera för solenergi, det stör inte grannen. Samt idag när solen skiner då blir det varmt i systemet. Varför inte ta tillvara på den energi i större utsträckning i stället? Men någon är det som styr i energifrågan. OCH inte är det JAG, tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar