fredag 5 april 2013

Centrumbostäder i Skara.

Idag har jag varit riktigt ARG! 
Min dotter kontaktade mig i morse och sa:
-Mormor ringde inte och gratulerade mig igår. Jag har ringt henne men hon svarar varken idag eller igår.
Till saken är att hon missar aldrig en födelsedag. Hon är alltid den som kommer ihåg familjens födelsedagar. 

Jag provar att ring. NEJ inget svar.
Ringer till min syster som också blir orolig.
Så jag och min son Henrik åker in till Skara för att se vad som har hänt.

Under tiden så kontaktar min syster hyresbolaget. Ber någon att gå och titta efter om det har hänt henne något.
Jodå, mycket riktigt när vi kommer fram och knackar på så är hon sjuk. Feber 39,7 och allmänt nedsatt. 
Men någon som kommer från hyresbolaget det kommer det inte.

När jag kommer hem så ringer jag upp vaktmästaren, men han hade inte fått något samtal ang detta. Bör tilläggas också att han var hos veterinären med en katt så han hade inte tid att prata med mig.
-Bra, då ringer jag VD på hyresbolaget. Ta du hand om din katt!

Ett och annat blev sagt. Han fick ringa och kontrollera vem och vad som hade hänt.
Men i det stora hela så tyckte han att dom hade gjort mer än vanligt. När vaktmästaren hade sett att en kvinna och en man hade gått in hos min mamma. 
Det konstiga är att jag såg/hörde ingen i trapphuset. Samt min son gick ut efter en kort tid. Han kunde ju lika gärna ha knackat på någon annan dörr och gått ut. HUR kunde han veta att det var till min mamma vi gick om han inte var i trapphuset? 
VD tyckte nog att jag var otrevlig, MEN jag påpekade att min syster hade ringt från annan ort och att hon önskade att någon kontrollerade att det stod rätt till hos vår mamma.
MEN hyresbolaget har inte hand om sådana ärenden, dom har hand om lägenheterna inte hyresgästerna.

Vaktmästaren ringer upp min syster och säger att JAG har skällt på VD:n.
 
DÄR blir då jag ännu argare! Var finns empatin för andra människor, framförallt äldre människor? Bara man får in hyran från hyresgästen så är det inget mera. 
En äldre kvinna som inte svarar på telefon. Hon kunde ha drabbats av en fallolycka, en stroke eller en hjärtåkomma ex infarkt. DÅ är det tiden som gäller. Man behöver in och få vård snabbt.

Men enligt VD så hade dom varit tillmötesgående genom att vara på plats inom en kvart efter min syster hade ringt. Men dom hade inte knackat på och hört efter hur är det?
Vilka var det som hade gått in hos vår mamma? Var det dottern eller vilka kunde det ha varit? Är inte det en fråga som man kan ställa sig?
Men när vaktmästaren hade sett att någon hade gått in hos vår mamma så var han nöjd med detta. Dom hade gjort mer än vad dom brukar, så det så.

I mitt yrke så kan det hända något liknande men VI försöker att ta kontakt så att vi kan meddela att vi har fått ett samtal ang ...... även om vi inte har hand om personen ifråga så har vi empati för andra människor. Det kan jag stolt tala om. Vi bryr oss! Bör tilläggas att VD sa att JAG Maria jobbar i ett serviceyrke då ska man göra som så. Men är inte lägenhetsuthyrning ett serviceyrke också till hyresgästerna.

Om någon anhörig ringer från annan ort och meddelar jag är orolig över min mamma HON svarar inte på telefon. Skulle ni kunna kolla upp detta om det har hänt något? 
 
Om detta, var vi inte eniga jag och VD. Men kanske en tanke till dom sådant kan hända i verkligheten. Nästa gång så ringer vi till Polisen, då kanske vi får hjälp.
-Om dom kommer? sa VD:n.

Kanske eller kanske inte men dom får i varje fall gå in i bostaden om det behövs. Vem vet vad som händer nästa gång. Jag vill helst slippa denna oro en gång till.


Kaplansgatan i Skara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar