fredag 4 maj 2012

Rena rama giftet???

Ibland är det bra att man läser i tidningen. Jag läste i tidningen att det hade skett ett möte hos grannen på andra sidan E20. Utan grannars vetskap läste jag att en bonde här inte så långt från vår bostad, har börjat att lagra RÖTSLAM i närheten av ån Lidan som sedan ska köras ut på åkrarna här i bygden. Detta är OK??? av Naturvårdsverket??? Det är bra att kvävet kommer ut tillbaka i marken. Detta fattar jag inte? VAD kan slammet innehålla mera DÅ? Mediciner, tungmetaller och kanske rena rama giftet också?? 

Men som husägare får du inte köra ut ditt avlopp som kommer från toaletten?? Innehåller inte toalettavloppet kväve, eller? Har du då ett avlopp som inte är godkänt får du vite på 50000 kr. Och bor man här ute så är det inte så lätt med ett fungerande avlopp. Ån Lidan säger sitt nämligen pga är det hög vattennivå så påverkar det avloppet. Men detta fattar inte dom på kommunen . Det är ju lag på detta!!! Men som vi har påpekat ett antal gånger HUR ska vi göra då när Lidan har hög vattennivå, för det är det OFTA. När diken är fulla av vatten Lidan kan inte ta emot mera så vattnet står stilla på åkrarna och vi har som små Hornborgarsjöar istället för åker och gräsmatta.

Ett godkänt avlopp med dränering av kommunen har tjänat ut sitt syfte redan efter några översvämningar och då har vi ändå inget fungerande avlopp fast vi har kostat på avloppet. Detta är ett faktum och ett problem som vi strider om som inte har någon bra lösning i dagsläget.  
Jag kommer att kontakta min granne som har börjat att protestera mot detta snarast. Tyvärr bodde vi på fel sida vägen och fick inte vara med på mötet. Men som jag ser det så kommer nog även vi att bli berörda. Jag vill inte ha något rötslam på grannens åker!!! 

Är det hög vattennivå så kanske SLAMMET far ut med gift och annat skit i ån Lidan då behöver vi inte tänka på att bada mer i det badet. För som det är nu så har jag slutat att bada på sommaren för vattnet är en enda bajsbrun sörja, med anmärkningar på kolibakterier dom senaste åren. Vem vill bli skitigare av att bada, med en brun sörja som får skrapas av huden efter bad. INTE jag i allafall. Det är därför jag har slutat att bada i ån Lidan!!!

RENT GOTT VATTEN???? är en bristvara. Kolibakterier från åkrarna och annan skit, detta har vi i våra brunnar ute på landet. Reningsverken går för fullt i var och varannan stuga, för att få någorlunda tjänligt vatten. Som vi använder DAGLIGEN TILL MAT OCH DRYCK. Här ute i bygden har vi flera fall av Parkinson VARFÖR?? ingen som vet. Dom lärde skyller på att det är bönder som har fått sjukdomen som har arbetat med gifter!! i lantbruket. 

VAD GÖR VI MED VÅR NATUR OCH MED VÅR EGEN HÄLSA???



SUGEN PÅ ETT DOPP?? NÄ, JAG TROR INTE DET.
Så här ser vattnet ut när man ska bada. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar