tisdag 29 maj 2012

Hur kan man bara stå och glo eller bara gå förbi????

Igår var jag och min man i Skara. När vi åkte vid banken så såg vi att det låg en person som hade cyklat omkull på gatan. Personen låg på gatan med cykeln. 
-Men han har ju cyklat omkull, sa jag. 
-Men det står ju en tjej med barnvagn och inget gör, sa min man.
Till saken hör att det stod en tjej med barnvagn och bara tittade när mannen låg på gatan. 
-Varför hjälper hon honom inte, sa vi båda två.
-Nej vi får hjälpa till för han har en krycka bak på cykeln så han har förmodligen något problem.


Vi stannar bilen och springer ut för att hjälpa till. Tjejen med barnvagnen går därifrån utan att hjälpa honom. 
Vi springer fram och frågar hur det har gått.
-Jag har inte slagit mig, men jag har problem efter en operation i ryggen, säger han.
-Klarar du dig nu då? säger vi.
-Ja, säger han.


Men han går med cykeln så lite mörbultad var han nog efter fallet.


Då undrar man:
Varför hjälper inte folk människor längre om man ser att något har inträffat?
Hur kan man bara stå och titta på?
Framför allt när mannen har ett hjälpmedel bak på cykeln. Fattar man inte att det är inte till prydnad?


Undrar om tjejen med barnvagnen frågade:
-Hur gick det? Kan jag hjälpa dig?
Eller varför gick hon inte fram innan vi kom och hjälpte honom upp från gatan?
Det är en gata med trafik, det kommer bilar där.


Vart, har den barmhärtiga människan tagit vägen?


Jovisst, Vi som var dom enda som reagerade på gatan. Det kom mera människor MEN INGEN REAGERADE andra människor bara var upptagna av sitt.




Att hjälpa till är ingen självklar sak är helt klart.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar