torsdag 17 maj 2012

En skön semesterresa Alanya, tur och retur.

Så var jag då tillbaka i Sverige efter en vecka i Turkiet. 


Jag och min man och 3 barn, barn som fortfarande bor kvar hemma, har varit och bara kopplat av i Turkiet. Jag/Vi har haft en fantastisk vecka, sol, bad och bra väder. Bara ren avkoppling.
Jag har mjuknat upp mina stela muskler och fått hyfsad ordning på min kropp. Pga av en del skador på min kropp så har det bildats en del brosk som tyvärr är för sent att göra något åt. Jag är ju inte den typen som klagar och som tyvärr inte tar hand om mig själv i första hand. Andra kommer ju alltid först för mig. Men nu tyckte min son att mamma skulle bli om pysslad. Måste väl erkänna att jag tyckte att det var slöseri med pengar, först när han hämtade mig vid poolen. 
-Inte ska du väl betala för en massage till mig, köp något som du vill ha själv, sa jag till min son. Måste erkänna att jag tacka honom sedan för hans vänliga tanke efteråt. Han är omtänksam mot sin mamma, det var mors dag denna dag i Turkiet som han betalade för min behandling. Men min man bestämde att hela familjen betalade så han inte blev av med alla sina sparade pengar. Vi hade ju några dagar kvar så pengarna behövdes.
Jag fick en behandling på 3 dagar Balimassage. Hon var fantastisk stark att ta i och wow vad ont och vad det knakade i kroppen ibland, men det var bara att bita ihop, det ska ju kännas efteråt och det blev mjukare i kroppen. Och vilka underbara doftande oljor och ansiktsbehandling jag fick. Det var verkligen värt att få en sådan behandling måste jag erkänna. 




Vi har varit uppe i bergen och åkt bil. Det var spännande framförallt med 10% lutning och asfalten var borta i kanten och det saknades jord under så risk för ras fanns. Till slut så vände vi högt uppe i berget, vi var oroliga att inte bromsarna skulle fungera nerför. För vi var ju inte själva på vägen det fanns getter och mopedister. Många turkar åker nog hela familjen på moped, det mesta vi såg var 4 st på en moped 1 man, 2 barn och 1 kvinna samt kvinnan hade nog handlat bröd för det hade hon i famnen och det bör tilläggas att fort gick det på den dåliga vägen, otroligt att dom inte studsade av i farten. Vi smög i 40 km och blev om körda av mopedister, vilket jag tycker är otroligt med den dåliga vägen hade jag åkt sakta uppför och även nerför berget.
Fast trafikvett vad är det? som dom körde, det var bara att tuta och köra. Stanna bilen vart som helst, det var bara att parkera bilen och var det 2 filigt så kan man köra 3 i bredd det går. Högerregel vad är det? det fanns inte alls i Turkiet. Det var inte för intet som man var rädd att man skulle bli på körd när vi var ute med bilen.  


Vi åt mat på ett häftigt ställe som heter Pinarbasi Piknik som ligger vid floden Dimcay. Detta stället kan jag rekommendera att åka till. Det var verkligen smaragdgrönt vatten och man såg botten på floden och ett dån av forsen som hette duga. Där satt människor och kopplade av i varsitt bås och bara njöt av maten. Men vattnet var kallt, det kom från smältvatten från berget. Det blev inte något dopp där för vår del. 


   


Restaurangen Pinarbasi Piknik.
Vi har handlat kläder och självklart smycken från kvinnor som har tillverkat dom. Dom var inte som dom andra säljarna, tjatiga på oss. Dom andra efter gatorna var jobbiga, för alla hade bästa kvalitén och grannen som hade samma kläder som dom, hade bara skit. Det var riktigt jobbigt och drog ner betyget på vistelsen. Vi handlade av säljare som inte tjatade på oss och där man fick titta i lugn och ro. Många säljare hade uppfattningen av att svenskar ska titta lite och det ska vara gratis. VI svenskar tittar och är snåla.


Min dotter Malin som är äkta blondin tyckte det var jobbigt för en av säljarna skrämde henne för han var lite för framfusig mot henne.
-Åh, svenska flicka, sa han och gick fram till henne väldigt tätt intill hennes ansikte. 
-Du skrämmer mig, sa hon.
-Ok, jag går undan, sa han och gick.
Annars blev min man som vanligt populär och kompis med männen på gatan. Vi blev bjudna på turkiskt te och vi fick gåvor av dom. Och en av kvinnorna var väldigt trevlig mot oss och henne ska jag försöka att ha kontakt med även efteråt.


Veckan gick fort och vi hade tur med vädret och vi hade nästan poolen för oss själv ända till sista dagen då kom barnfamiljerna och andra vuxna. Det blev mycket mera väsen och skrik vid poolen. Så sista dagen då var det slut på vilandet i solstolen. Då kändes det skönt att packa väskan och åka hem dagen efter.


Vi hann även med ett besök till Cleopatras strand, där jag och barnen badade i havet. Vattnet var smaragdgrönt och man såg även där botten. Stranden var bättre att gå på, inte så mycket sten som det var vid hotellets strand. Men man brände sig gott i sanden om fötterna. En man berättade för oss att i juli då är det ca 65 grader vid stranden och tar man ett ägg och lägger i sanden är det kokt på ca 5-7 min. Då är det nog lite för varmt för mig måste jag säga. Vi hade ca 27 grader i skuggan det var lagom att bada i. 


Jag som är djurvän tyckte väl inte om djurhanteringen. Djuren har inget värde katter och hundar som sprang vilt var skitiga och skabbiga. Hästarna som jobbade på gatan på kvällarna var magra och gick med tung last av turister timme efter timme. Apan på  Cleopatras strand orkade jag inte ens titta på. Så när jag såg djuren, då blödde mitt hjärta. Stackars djur!!! 


Taksim International
vårt hotell 1 vecka.


Så Turkiet tur och retur en välbehövlig vistelse för mig. Mest glad var jag över den goda aptit som mina barn hade JAG behövde inte att tjata på dom att äta. Men det kanske inte var så konstigt pannkakor till frukost barns favorit förstås och fri tillgång till dryck och glass.


Första kvällen vi kom var verkligen FEST, det var grillfest vid poolen!! Och vilken MAT!!! Det var så gott, vi har varit proppmätta i 7 dagar. Maten var fantastisk och vilka bakverk. Jag som inte är så förtjust i sötsaker åt både det ena och andra. Jag har provat många olika maträtter, grönsaker och även frukter. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar