fredag 21 september 2012

Hästar på rymmen.

GODMORGON!!! Hästarna är ute på rymmen, men jag har fångat in Bahli så hon står inne redan. Men du får hjälpa mig med att fånga in Bellman och Conny, sa Carro i morse. 
När hon var på väg till bussen upptäckte hon att Bahli var inte i hagen. Hon gick utanför stängslet. Hon fick lägga cykeln och gå och hämta henne. In i stallet med henne och springa in och väcka mig.

Det var bara att kliva upp ur sängen. Där försvann min sovmorgon som jag hade tänkt att ha pga att jag jobbar i kväll. På med kläderna och ta en hink med lite äpplen som skramlade. Locka lite på Bellman men det var Conny som dök i hinken först. Grimskaft på och lämna över till min dotter Carro. Locka på Bellman och sätta på grimskaft. Vi vandrade in till stallet och idag blir det att stanna kvar i stallet tills vi får ordning på stängslet. Konstigt strömmen är ju på. 

Pga rymlingarna så missade hon bussen så jag fick köra in henne för att hon inte skulle komma försent till skolan.

Man kan bara säga att det är skönt att dom är lätta att fånga in. Det gick fort när vi upptäckte detta. Undrar bara hur länge dom hade varit ute och det är konstigt att grannarna inte har knakat på. Men förresten det gör dom ALDRIG när mina hästar har råkat att rymma. Undrar hur dom tänker när dom ser hästar lösa. Dessa djur är stora och man vill inte att någon ska krocka med dom. 
För några år sedan så var det en man som krockade med lösa hästar på E 20 tidigt på morgonen. Mannen dog.
Samt förra året krockade en lastbilschaufför med 3 hästar på E20. Alla hästarna dog. Mannen blev chockad men klarade sig.
Kan man undvika olyckor så bör man göra detta. Vi bor inte långt från E 20.

Bör tilläggas att strömmen var på. Samt dom brukar inte vara ute på rymmen. Men ibland kan det hända att hästar blir skrämda av något och då kan dom springa igenom stängsel.  


Denna fröken brukar inte att rymma, hon tycker det är tryggare i hagen. Men nu är det dags att ta in på kvällarna. Hösten är här med höstrusk. Det är slut med sommarbetet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar