söndag 23 september 2012

BRANDVARNARE OCH BRANDLARM...

Vaknade i natt av att jag hörde en signal ett tjutande. 
Trött som jag var tänkte jag:
-Vem har ett sådant larm för att gå upp?
Min man knuffar på mig och säger:
-Det är ju BRANDLARMET!!!
Vi springer upp och kollar överallt men det är inget.
Konstigt!!
Vad kunde detta vara? Detta hade aldrig hänt tidigare.

Vi gick och lade oss. Men det kändes lite konstigt varför tjöt larmet när det inte var något.

En gång när våra minsta var små. Så hade någon av dom minsta barnen lagt en pyjamasjacka på en lampa för att göra mysigt i sovrummet och det hade börjat att ryka från lampan. Dom andra småttingarna hade stängt dörren när dom upptäckte att det rök i sovrummet. Kvar var den minsta  som låg hon och sov i röken. Precis utanför sovrummet på 2:a våningen hade vi en brandvarnare men den hade inte varnat fast det rök för fullt från rummet. Nu hade vi tur att dom berättade att det rök i rummet. Så vi kunde springa upp och plocka bort pyjamasjackan och flickan . Det brann inte men vi fick vädra rummet för att få bort röklukten på kvällen.
Ibland har man tur. Men brandvarnaren åkte ut och byttes ut mot en nyare.

Det visste jag inte att en brandvarnare fast du byter ut batteri behöver att bytas ut för vara säker. Vem tänker på det? Man tror att den fungerar när man är och trycker på den och det piper. Men efter denna händelse så byter jag ut brandvarnare, regelbundet. Vår brandvarnare var äldre än 10 år, när detta hände. 


Undrar hur många gamla (äldre än 10 år) brandvarnare som sitter i hus som folk tror är säkra som behöver att bytas ut. Visst brandvarnare räddar liv men om gamla inte fungerar fullt ut då kan dom inte rädda liv. I vårt fall var vi vakna och vi hann att rädda situationen. Men om vi hade sovit då kanske det inte hade gått så bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar