torsdag 20 september 2012

FROST ELLER??

För att inte mina blommor ska frysa så har jag täckt över mina blommor inför natten. 

Jag har en vacker blomma som heter Kanna en röd/orange blomma. Den köpte jag för 49 kronor på Blomsterlandet. Blomman hade blommat över då men nu har den kommit igång igen och blommar. Hoppas att jag kan få den att övervintra i vinter. Krukan väger en del så jag måste ha hjälp att bära in den. Den har växt mycket i sommar och blivit mycket större krukan den växer i är stor en 50 liters kruka. När jag köpte den var den i en 5 liters kruka. Så ni förstår den har växt så det har knakat i sommar.



En kruka i trä med 2 stycken Smalbladig Afrikas Lilja (blå) har jag också som dom senaste dagarna har blommat över. Jag köpte även dessa på rea på Blomsterlandet för 39 kronor. Det har blivit en del fröer på dessa plantor i sommar. Undrar om det är svårt att driva upp en planta av dessa fröer? Hoppas att jag kan få den att övervintra men denna blomma kommer att vissna ner nu i vinter för att vakna upp igen i februari månad.



Pelargonierna har jag redan plockat in tidigare i veckan. 

Bärplantorna (Pink Panda) smultron eller är det jordgubbar? får vara kvar ute vid Izzies grav. Dom blommar med mörkrosa blommor och får lite större bär än vad vanliga trädgårdssmultron har. Men dom smakar ändå gott att äta. Jag köpte en planta på Blomsterlandet på rea. I sommar har jag förökat dom så nu har jag istället för 1 planta har jag 3 stycken plantor nu


Jag har varit så glad att jag har fyndat en del blommor på Blomsterlandet i år. Så nu är det bara att hoppas på tur att dessa överlever vintern.

Dom andra blommorna får frosten ta och det är slutet på deras blomstertid nu. 

Alltså är det snart slut på blommorna ute i vår trädgård.

Risk för frost i natt? Förr eller senare så sker det och det är bäst att gardera sig.

Frost kan vara vackert.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar