fredag 27 juli 2012

Bondepraktikan. 27 juli spår 7 veckors väder och sjusovardagen.

27 juli spår vädret i 7 veckor. Då ska vi i så fall ha fint väder i 7 veckor eftersom vi har fint väder i dag. Solen skiner och det är vacker blå himmel, temperaturen är 25 grader Celsius i skuggan och klockan är 10.40!! 
En bra spådom tycker jag. Jag är tacksam för vackert väder för dagarna går fort och det har blivit få kvällar som man har kunnat sitta ute och bara njuta av att det är en skön värme på¨kvällskröken. Snart är julimånad slut och vi går in i augustimånad. 
Nu börjar snart bönderna runt om här och köra sina skördetröskor. DÅ får jag slut på sommarkänslorna, det blir HÖST. Fast det är ändå sommar, men jag får den känslan. Det är råare på morgonen och det är fuktigare i luften. 
Man börjar få med sig tvestjärtar i tvätten. 
Det dammar för fullt från skördetröskorna och vem vill sitta ute i sin trädgård och dricka kaffe eller äta när det är som ett moln av damm? Inte jag i allafall!  
Men, men låt oss nu njuta av ett soligt Sverige idag. I morgon är en annan dag.



Min mobil har den senaste tiden krånglat. Fast jag är ledig så har jag en del att göra på morgonen som inte blir gjorda om man inte går upp och gör dom, sysslorna. Men i morse så väcktes jag inte av mobilen den tiden jag har ställt in pga att något har uppstått på mobilen ett felanmälan har skickats iväg och nu är det bara att hoppas att dom på HTC rättar till felet. Denna dag är enligt bondepraktikan inte bra att försova sig för då är man trött länge,ett helt år, zzzzzzzz!!!!. Men enligt bondepraktikan så ska jag nu vara detta. Dags att skaffa en riktig klocka som tickar och går, så jag kommer upp utan problem. Annars blir det nog risk för att jag försover mig många gånger pga trötthet.  




En liten parentes vad kan hända till julen. 
25 juli Jakobdagen Varm och klar förkunnar en kall jul. Då får vi se om det blir en kall jul. Många vill vi ju ha en vit jul och det kanske blir så. Vi får se?


Vad säger bondepraktikan mera om julivädret?
Regn i andra hälften av juli är gärna ihållande. 
Vad juli och augusti ej kan koka, kan inte september steka.
Åska denna månad bådar gott kornår och stor sjuklighet bland kreaturen.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar