torsdag 14 februari 2013

Rådjur och fåglar i trädgården.

Vaknade i morse av att min man smög vid fönstret. 
-Kom får du se men var försiktig, sa han.
Utanför fönstret stod ett rådjur och åt av fågelfrön som hade hamnat på backen. Rådjuret hade svårt att gå. Trevligt att dom har kommit tillbaka. Jag har lagt ut mat till dom i trädgården. Hösilage och morötter. Det finns väl ett och annat havrekorn att äta också. När min man åkte sedan så såg han att dom var två stycken som gick här.
-Men är du inte rädd att dom tar dina tulpaner till våren, får jag som fråga.
Den smällen får jag ta då, när våren kommer. Jag får hoppas att dom tar mina morötter och hösilaget som jag har lagt ut i stället. Att det smakar bättre än tulpaner, men vem vet?




Vi matar fåglar i massor. Det går åt den ena säcken efter den andra, det är solrosfrö, hampa och blandade fröer. En del talgbollar och en del kokosnötter. Sand gillar dom också att picka i sig. Samt jag läste att ger man dom vatten så ökar det med det dubbla med fåglar. Detta är nog helt sant för vi har fått rekord av fåglar i år. Något att tänka på, det är inte bara frö dom behöver även färskt vatten och smågrusigt sand till deras magar. Detta försöker jag att tipsa människor om som matar fåglarna på vintern. Ge dom vatten. Många blir förvånade och säger:
-Men dom äter väl snö?
För varje år så försöker jag att läsa på så jag kommer på nya mattips till fåglarna. Om man tittar på bilarna så ser man att det finns fåglar som sitter på bildäck och pickar i sig något, förmodligen är det sand från vägarna som dom vill komma åt. Så vi har sand som dom kan äta och det ser man att det går åt.


Sedan är det trevligt att sitta inne vid köksbordet och se när det är full aktivitet i syrenbusken. Man hör hur dom kämpar för sina fröer där ute. Det är många som vill ha. I år är det rekord av fåglar. Mest är det pilfinkar och gråsparvar, en och annan talgoxe och blåmes. 

Även sparvhöken har hittat hit i år också. DÅ saknar jag min hund Izzie som jagade bort den. Hon gillade inte större fåglar som skator t ex dom jagade hon varje morgon när hon kom ut. Det roliga var att skatorna retade henne så dom flög så hon fick hoppa efter dom. Det såg väldigt roligt ut. Det var som om dom satt och väntade på henne på morgonen. Kom nu så ska vi ha det kul med hunden. Hoppande närmade dom sig henne och sedan flög dom iväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar