onsdag 20 februari 2013

Errare humanum est, ignoscere divinum.

Jag är felfri!!!
Nejdå, jag skojade bara. Utan fel och brister är man aldrig. Det är ju av sina fel och brister som man blir en bättre människa. Av sina misstag lär man sig att så ska jag inte göra igen. Visserligen kan mönstret upprepas men till slut så fattar man att detta var nog ändå inte rätt eller bra.
Jag tror att man blir en mycket bättre människa av sina misstag. Bara man kan förlåta och gå vidare. Det är svårt att ta emot eller ge ordet förlåt. Det som är viktigt är att man säger även till sig själv förlåt mig. Så att det inte fastnar i hjärtat och blir en bitterhet av misstagen. 
Man får en annan självkänsla och blir ödmjukare i tanken, eller?
Jo, det hoppas jag att man får/ blir i alla fall. 
Jag upplever mig själv efter en och annan motgång eller misstag att jag blir en annan människa. Jag får ett annat tänk. Samt jag kan säga att jag lär mig ett och annat av mina barn. 

Senast av mina döttrar Carro och Malin. 
Tack Carro för struten med choklad på Alla hjärtans dag. 
Tack Malin för fläderblomste på Alla hjärtans dag. 
Gulliga ni är!!!

Ursprunglig latinskt ordspråk:
Det är mänskligt att fela. Men gudomligt att förlåta.
Errare humanum est, ignoscere divinum.

Varför skriver jag nu detta? Jo, jag fick en tankeställare och behöver att skriva av mig i ord. Att få det i skrift. 
ALLA GÖR VI MISSTAG!!!
ALLA SÅRAR VI NÅGON, NÅGON GÅNG!!

Enligt ett Engelskt ordspråk:
Den kloke lär av andras misstag, dåren av sina egna. 

Men se bara även kloka människor kan göra misstag. Det är ju av misstagen som man lär sig ett och annat. Ibland kostar det mer än vad det smakar. Ingen människa är felfri. Tur är väl det. Tänk om det skulle finnas felfria människor vilken värld vi skulle leva i. Tack och lov så gör vi inte detta.

Lär av andras misstag, du hinner inte själv begå dem alla.
Man lär av misstagen, av skadan blir man vis.
Två fel gör inte ett rätt.

Det finns många ordspråk som säger ett och annat om misstag. 

Nu ska jag gå ut och vem vet kanske gör jag ett misstag idag. 
Förlåt mig!!! i så fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar