söndag 9 december 2012

Snödrivor till midjan. Man drömmer om sommaren.

Ibland får man vandra runt hästhagen (sommar som vinter) för att se hur det ser ut. Igår fick jag gå i drivor till midjan. Elstängslet var bara ca 20 cm över snön. 
-Om det snöar mera så kan jag inte ha mina hästar ute för då kan dom bara vandra vart dom vill, sa jag till min man. 
-Oj, då får vi gå ut och skotta fram stängslet, sa min man.
-Då får jag köpa en ny snöskyffel för den gick nästan sönder när vi skottade för att få ut hästarna idag, sa jag.
Det syns inte att dom hade varit ute dagen innan för snön låg, kan man säga slätt, inte ett spår i snön med andra ord. 




Man blir så irriterad på sig själv. Varje sommar säger jag att jag ska göra i ordningen en riktig VINTERHAGE för jag vet ju att det kan bli drivor som kan bli väldigt höga här ute pga det är inget som stoppar. Men tro inte att jag gör det. NÄ!! Inte då. Men nästa sommar ska jag göra i ordning en riktig VINTERHAGE som jag ska ha belysning i har jag bestämt nu får det bli av och inte bara en tanke. Den får ligga bredvid stallet så jag kan ha hästarna ute längre på kvällen. Min stackars Bellman han vill inte in så tidigt på em. Han trivs i snö och kyla, det är hans rätta klimat.  Men den andra killen han fryser och vill in tidigt. Om då hagen är nära stallet då kan han höra Bellman när han är ute och njuter av vintern.

En dag när det hade snöat när jag skulle ta ut honom så kastade han med huvudet och liksom höjde sig i höjden. Ungefär som kolla här. Han gick bara förbi maten och sprang ut i snön hoppade och skuttade och tyckte det var så kul. Dom andra hästarna som stod och åt mat höjde på huvudet och det såg ut som om dom tänkte:
-Men jösses vad tar det åt den? 
-Ja, jag vet inte?
Men dom var inte intresserade att vara med honom och springa så dom fortsatte att äta. Men Bellman han sprang TJOHO vad roligt detta är när snön yr runt ben och mage. Frustade och tog en vända till. Jag stod och skrattade åt honom och ropade åt honom.
-Nu du är det vinter "Bullen". Det var mannen Ossi som körde in honom som kallade honom för Bullen. 

Måste berätta att jag har fått nya fina stalldörrar. Jag är så glad och det blev så bra.
TACK RIKARD!!! för att dom blev gjorda och att dom kom på plats. Dom är inoljade 3 ggr så dom klarar vintern. Nu är det bara att bestämma vilken färg dom ska ha. Svarta, gröna, blåa eller vad  ska man ha för färg?

Sitter och skriver i köket och tittar ut, det är full aktivitet i fågelmaten. Jag var och köpte julkärvar till fåglarna igår på julmarknaden. Men det var inte mycket med folk. Det var väl för kallt.



Min man var trött igår. Han gick upp tidigt för att hjälpa till att köra hönsskit. Men maskinen gick varm så han fick åka hem igen. I morse försov han sig. Mobilen ringde väl inte på morgonen, jag vet inte för jag hade inte hört mobilen i varje fall. Men idag har det nog gått bättre med maskinerna och kylan. Det är ett riktigt "skitjobb". Fy vad det luktar med hönsskit. Men som min man sa det måste göras. Fast jag kan inte fatta HUR mycket hönor skiter för det blir ca 20 ton där varje månad??? Så det är klart kör dom inte ut skiten så blir det KAOS i skiten.

Idag är det inget snöande men det blåser och temperaturen är ca-12 grader Celcius. Solen finns bakom ett dis som  inte vill släppa igenom solen. Men igår var det en solig vacker dag med -5 grader Celcius, så det kändes trevligare att vara ute än idag. Idag biter det i kinderna, näsan, händer och fötter. 

Vinter i Sverige.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar