söndag 30 december 2012

Skitjobb.

Igår fick min dotter Carro förklaringen varför min man luktar hönsskit när han har kört hönsskit. Hon förstod inte varför han kunde göra detta när han bara körde lastbilen. Men om ingen körde skiten så skulle hönseriet svämma över av skit. Det blir många ton/månad, ca 20-25 ton si så där.

Först gången min man körde hönsskit så var det en vacker dag i maj, många människor satt ute och skulle antingen dricka kaffe eller kanske till och med äta mat ute. Doften spreds över bygden och en och annan ville nog kräkas. Vid det här tillfället hade det blivit en hel del med skit, så det sista lasset fick min man inte tömma på stället som det skulle tömmas på. 
-Du får höra med någon om det är någon bonden som vill ha skit, sa mannen.
Men vilken skulle han ringa?
Vad gör man? Min man fick åka hem och ställde lastbilen på gården med ca 4 ton hönsskit. USCH!!
-Mamma vad är det som luktar på gården, frågade min dotter Elin.
-Hönsskit, stönade jag.
Min man fick till slut åka och tömma lasset på det andra stället. Där luktade det hönsskit i månader.

Vardagen efter helgen så åkte min man för att köpa nya arbetskläder. När han står i affären säger en man som står i affären till min man.
-Ja, det kan nog behövas!! 
Det var nog en hel del människor som hade fått gått in och stängt dörrarna för att fika och äta inne istället för att tillbringa en trevlig stund utomhus denna dag. Människorna var nog inte så glada när dom gick in istället för att sitta ute. Säkert en av dessa var mannen som min man träffade i affären.
 
Förra gången han skulle köra då var lastmaskinen inte i ordning, antagligen hade den frusit. Det hade varit kallt ca -20-25 grader Celsius. Så det var att åka hem och gå upp tidigt även morgonen därpå, för att köra så tidigt som möjligt för att slippa trafiken. 

Idag så fick min man leta efter lastbilen, någon hade gömt den, innan han hittade den. Sedan hade han frågat hur skiten hade varit. Den är OK hade han fått till svar. OK eller ej?? Min man hade skrattat när han hade öppnat stället där skiten förvaras. Det rann, med andra ord väldigt blött, men enligt mannen så var den OK. Hur är den då när den är RINNANDE???

-Det kommer att ta tid idag , sa min man. Jag kommer hem sent, det blir många timmar.

Där har vi förklaringen på varför han luktar skit. Lastmaskinen saknar framruta och när han hämtar skiten så kan det komma en och annan dusch med skit rakt in i maskinen. Första gången han gjorde detta då var han väldigt nära att kräkas. Så vidrigt! Det värsta är att denna lukt sitter i länge även efter flera duschar. Kläderna får hänga ute för att vädras innan det går att tvätta dom.


Men utan hönseri, inga ägg och inga kycklingar att äta, så någon måste göra skit jobbet. Tänk på det nästa gång du äter ett ägg eller en kyckling. Det finns människor som "offrar sig" på ledig tid för trivsel vid frukostbordet eller den goda middagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar