torsdag 20 december 2012

Riktig eller platsgran, det är frågan


 Granen står så grön och grann i stugan eller? Plastgran? 


När jag var liten så åkte vi skidor jag och min morfar ut i skogen och letade efter gran. Men jag kan idag misstänka att min morfar hade nog sett ut en och annan gran under sommaren som skulle passa inne i vardagsrummet. Den skulle vara lagom hög och lagom tät, samt den skulle vara fin i toppen där stjärnan skulle sitta. Det var bara att leta. Något som var viktigt var att granen som skulle vara ut i trädgården den skulle vara klar tidigast till Luciadagen inte före. Men även denna gran skulle vara fin så det var att leta efter passande granen där också. Man kunde få åka skidor i skogen i timmar. Denna tid var mycket värt en egen "morfarstid". Min morfar lärde mig mycket när vi var i skogen både djur, fåglar och dess läten, blommor etc. Men jag har alltid tyckt om att var i skogen. Det finns så mycket vackert att se skapat av Moder Jord.

När min stora son var liten så fick han vara med i skogen och leta efter en egen gran. Han fick välja  ut, denna gran ska jag ha. En jul då jobbade jag så mycket så jag hann inte att ordna någon riktig gran. Vi fick sätta upp en plastgran. Detta berättade min son för några personer. Min son var besviken över att han hade haft en plastgran, det blev ingen riktig julstämning med plast, tyckte han. Men året därefter, då fick vi riktiga granar levererade hem till oss. Jag vågade inte att tacka nej till granarna som kom hem till oss. Så det slutade med att vi hade en riktig gran i vardagsrum, hall, hans sovrum och i köket. Alltså sammanlagt 4 riktiga granar. Det doftade skog i hela lägenheten.

För några år sedan då hade vi den finaste granen enligt våra barn, en kungsgran. Den var verkligen fin och det bästa var att den barrade inte. Vi köpte den av idrottsföreningen på orten. Men nu har jag missat dagen som dom sålde granarna igen, det var samma visa förra året. Men i år blir det en plastgran i tv-rummet, det får duga. Det kan vara skönt att slippa dammsuga granbarr till påsk. För det är precis vad jag tycker man får göra. För när man ska ta ut granen då barrar den så den är helt bar när man plockar ut den. Man har ju annat att göra än att dammsuga . I varje fall vill jag göra roligare saker än städa.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar