tisdag 4 december 2012

Nu har vi vinter, snöskotern är framme.


En flock med Sidensvansar såg jag i helgen. dessa fåglar är typiskt vinterfåglar. Dom dyker upp när det är vinter. Fåglarna har kalas på rönnbär och äpplen som sitter kvar på träden. Man kan säga att man hör dom när dom kvittrar i träden, som ett plingande av silverklockor.

Nu har vi vinter. Det är vitt på marken och det är vitt i luften. Fast för tillfället så snöar det inte men det blåser KYLIGT, temperaturen är ca -10 Celsius. Men eftersom det blåser nordvästlig vind så känns det mera i kinderna. Den senaste tiden så har vi haft en del snö nederbörd och kyla. Kyligt, ja det beror på att vi har en annan kyla (fuktigare) här nere jämfört mot högre upp i landet. Högre upp har dom en torrare kyla. Som mest har jag haft -23 Celsius. Som tur var så blåste det inte något då.

Här hemma har vi lite som "Norrland", ute på gården står vår SNÖSKOTER som min man och min dotter Carro har varit ute och åkt på. När min man får tillfälle tar han sig en tur, ibland behöver det inte vara mycket till snö på backen för att han ska åka. Lite som med barnen dom tar ut pulkan för att åka när det kommer lite puder på backen. Igår fick min dotter köra pappa ner till det andra stället där vi förvarar hö och halm till hästarna. Hon tyckte det var så häftigt att åka snöskoter så hon hade en "kick" av detta. Hon skakade av "kicken" en bra stund efteråt. Det var så häftigt att få köra helt själv, tyckte hon.

 
 
Snöskoter, det bästa man kan åka på och ta sig fram med när det är snö ute. Det har Norrlänningarna upptäckt för länge sedan.Tyvärr får man inte åka med dom vart som helst. Då blir Polisen inte glad om man kommer farande med dom efter vägarna här. För så mycket snö har vi inte ännu så man kan åka över åkrarna här. Då får man bara jobb för man kan åka rakt in i en brunn eller ett djupt dike. Så man får hålla sig hemma på vår egen åker.

Men nu när jag tittar ut JA SE DET SNÖAR. Undrar om man kommer ut i morgon eller om man sitter i någon snödriva. Det återstår att se i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar