onsdag 22 februari 2012

Som en Bullerbyskolan. Lerans Skola i Sunne

Mina första år gick jag på LERANS SKOLA som liknade en Bullerby skolan. Skolveckan var månd-lörd. På den tiden fick man gå till skolan även om man hade långt till skolan. Skolgården hade grusplan och inte asfalt. Där hoppade vi twist och hopprep så backen gungade, framförallt på våren. Spelade kula och lekte kull. Spelade brännboll, fotboll och kastade GRIS. På vintern åkte vi tefat ner för backen bakom skolhuset. Snöbollskrig och byggde snökojor i snövallarna. Första tiden hade vi utedass, toaletten (tror jag? inomhus) kom senare i årskurs 2. Killarna brukade peta upp luckan och stoppa upp brännässlor i rumpan på tjejerna, eller pinnar. Brist på bus fanns det inte, killar har alltid varit uppfinningsrika på hyss. 


Gymnastiksal på skolan fanns inte, då fick vi gå till SKÄGGEBERGSKOLAN. Vägen till skolan gick både uppåt och nedåt och över en bro som gick över LERÄLVEN. När det var snösmältning var det ganska mycket vatten vid bron.  


En gång så skulle jag ha en redovisning på skolan. Jag hade köpt VANDRANDE PINNAR från Stockholm.Dessa skulle jag berätta om vilka häftiga djur det var. Fröken blev arg och sa att jag skulle gå ut och kasta dom i diket där jag hade fångat dom. Jag blev väldigt populär och sålde många Vandande pinnar för 5 öre styck. Det var mycket pengar på den tiden. Man kunde köpa 5 stycken 1 öres kola förr. Man fick mycket mera godis för pengarna förr i tiden. 


Lerans skola 1-3 an. Tyvärr nedlagd 2010, efter 99 år!!!!




Skäggebergskolan 4-6 an.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar