söndag 25 augusti 2013

Vilken vecka i PÄRNU.

Vilken vecka vi har haft i Pärnu ESTLAND. Vi har varit lite smått galna under veckan. Det har varit sena kvällar och tidigt upp på morgonen. Vi har jobbat mellan kl 8-17 med både det ena och det andra. 

Vi har vandrat i Pärnu och sett trevliga mysiga restauranger. Så mycket taxi som jag har åkt den här veckan har jag aldrig åkt på en och samma vecka . Att åka buss och taxi (6 personer) kostade ca 9 skr från hotellet till centrum, det var faktiskt billigt. Jag och en jobbarkompis var och sjöng på en karaokebar sent på natten vi kom i säng ca kl 4. Men vad gjorde det vi var hellediga dagen efter så vi behövde inte att gå upp kl 6 för att äta en tidig frukost. Så en rolig vecka har vi haft.

MEN så direkt billigt i detta land det var det inte tyckte jag. JA, en del var väl billigare än hemma. Som t ex cigaretter men jag röker ju inte så det hade inget av värde för mig. Men efter vad vi hörde så hade dom ju inte direkt någon hög lön. Hur överlever dom? Precis som alla andra så ska dom ju också ha mat för dagen.

Jag köpte några halsband som jag tyckte var snygga dom var ju billiga. Men det är ju inte så många som har liknande halsband. Samt dessa blev väldigt populära i vår grupp. Men kläder dom som var snygga dom var dyra och dom som hade någorlunda prisvärde dom kan jag köpa hemma för skulle det vara något då har jag närmare att byta om det är fel på plagget.

En av dagarna efter att vi hade varit ute på studiebesök så skulle jag åka tillbaka till ett köpcentra för att se om jag kunde få ordning på en väska som inte var komplett. Hon som stod i affären fattade inte vad jag sa så hon var och hämtade en annan tjej som heller inte fattade vad jag menade. Det slutade med att jag bytte helt väska och färg. Men det var inte detta jag skulle säga. Det jag skulle säga var att när vi var och gick i olika affärer så var det människor i butikerna som gick och kollade oss. Den känslan jag hade var obeskrivlig. FY, tror dom att vi skulle stjäla i affären eller vad? Några trodde att dom ville hjälpa oss. MEN NEJ, den minen dom hade var inte service minen. Jag kan säga att jag blev en erfarenhet rikare.

Jag trodde att eftersom vi skulle vara i 6 olika grupper från kommunen att det skulle vara ett vänligare  bemötande men så var det inte. JO, tjejerna som serverade oss på restaurangen dom hade en trevlig attityd mot oss. En restaurang som jag skulle tänka mig att ta min familj till och äta av deras goda efterrätt och deras goda mat. Där var det mysfaktor som hette duga. Där hade vi 2 trevliga kvällar.

Om jag skulle åka tillbaka till Pärnu?
Ja med min familj och bada på den fina badstranden vid Östersjön, JA faktiskt! Jag gillar dessa länder i Baltikum.

Några av tjejerna som var med på resan hade hittat detta mysiga ställe. Här var ölen billig och den smakade gott också.  Detta ställe skall vara det äldsta huset i Pärnu. Röda tornets vinbar och butik. Verkligen värt att besöka. Här hängde det konstverk. Vi var framme och tittade men tyvärr kunde vi inte stanna för vi letade efter våra vänner som inte svarade på mobilen. Kommer jag dit igen så blir det ett besök HÄR.



En lång strand med vit fin sand. Mängder av aktiviteter som man kan göra om man inte bara vill sola och bada. Man kan vindsurfa och man kan vandra strandpromenaden. Valet är fritt. 


En romantisk strandpromenaden med skorna hängande i handen. Eller tänk om man kunde galoppera i kanten på stranden. Det skulle vara en dröm. 

Vilken vecka det blev i Pärnu med många goda skratt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar