tisdag 13 augusti 2013

Bältros eller DJÄVULSELD är mera sant.

Strax innan min son skulle åka till sitt arbete säger han:
-Mamma har du något bra för eksem? Det kliar så!
-Får jag se, säger jag.
Han visar mig sin rygg och jag säger:
-Du har ju bältros. Vi får åka till Vårdcentralen AKUT.
Vi åker snabbt iväg utan att ringa.
Ja jag vet att det är väl inte riktigt OK att göra så MEN jag jobbar själv i vården. Så jag brukar att göra så här. Jag pratar med henne i luckan.
-Hej, det är AKUT HÄR om en timme ska min son åka iväg på jobb och vi behöver hjälp.

Vi fick en tid ca 1 timme efteråt. Så det var bara att vänta på att klockan skulle gå.
Distriktsköterskan kom och tittade:
-Javisst det är bältros, sa hon. Har du haft vattenkoppor? När kände du av detta? Har du ont, och kliar det?
Nu är det som så att min son har mediciner som innehåller cytostatika så det finns behov av att läkare tittar på honom och avgör så att det är korrekt bedömt av distriktsköterskan.
Läkaren kommer och tittar och det är bältros.

Jag får kontakta KSS för att rådgöra med läkare ang behandlingen pga hans cytostatikabehandling. Hoppas att vi inte behöver att avbryta den utan han kan få sitt dropp nästa vecka. Vi får se vad dom säger och om hans prover var ok som han var och tog idag tidigare på förmiddagen.

Vi får sedan gå till Apoteket och hämta ut medicin som ska tas i 7 dagar. Som kvinnan säger:
 -Den är lite dyrare den här medicinen men det beror på att den ska ta viruset (herpes). 
Tur man har högkostnadsskydd så man slipper att betala för dyrare medicin. Vi har ju en del kostnader med medicin så hade vi inte haft detta system i Sverige DÅ hade vi inte haft råd att medicinera vår son för hans sprutor kostar PENGAR. 

Hur är det då med BÄLTROS är det många som undrar. ???
Jo, det är som så för att få bältros så måste man ha haft vattenkoppor tidigare. För viruset stannar kvar i kroppen resten av livet (vilande). Ibland blir det aktivt igen och då får man helt enkelt bältros. När man har bältros kan man smitta människor som inte tidigare har haft vattenkoppor så att dom får vattenkoppor. 

Med andra ord bältros kan ge vattenkoppor MEN INTE bältros.

Om en kvinna som är gravid får bältros så har hon tidigare haft vattenkoppor. Fostret har fått antikroppar från mamman.

Symtom på bältros är:
Oftast en brännande smärta i ett område på huden, man kan bli trött, yr, febrig och man kan få huvudvärk.Efter ett par dagar så kommer det en rodnad där man har ont och det uppstår blåsor på huden. Dessa blåsor brukar att klia. Blåsorna sitter i en grupp och kan blida som ett band eller ett bälte på ena sidan av kroppen.
Bältros kan man få i alla åldrar. Man kan även få bältros igen men det är inte så vanligt.

Av 5 barn så har 3 av mina barn och även jag haft bältros. Jag hade (utslag i ansiktet) i ena sidan av ansiktet som gick från halva munnen till örat. Jag hade en otrolig nerv-smärta och än idag fast det har gått många år sedan jag hade det, kan jag än idag få nerv-smärta som liknar öronvärk. Det är något som jag kommer att få leva med.


Lånad bild



BLÅSOR..
Lånad bild




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar