onsdag 15 augusti 2012

SÅ, SKA DET BLI!!!

Usch vad jag är trött på GULA HUS, jag har nu ägt 3 stycken gula hus.

Ett i Sunne, det var Herrgårdsgult. Det var min pappa som målade det medans han levde. Tidigare var det helt vitt. Gissa om han blev sur när jag sa till honom som liten att jag tyckte huset hade ful färg.

Ett i Kvänum, det var också Herrgårdsgult men en annan färg än den färgen som huset i Sunne hade. Visst det blev fint med det vita. Det huset hade tidigare varit vitt med gröna fönster.

Och nu det huset som jag bor i, det är också gult. Ljusgult med vita fönster. Snickeriet är målat i Falu rödfärg. Nu är det som så att nu har min man köpt LJUSGRÅ färg till snickeriet och till huset.För att det inte ska bli så mycket olika färger så ska vi måla husen i samma färg. Så nu ska vi riva ner träfasaden (snickeriet) och sätta upp liggande fasad istället. Fönster har vi redan köpt. Min man svarade på en annons på Blocket. Mannen som hade annonsen sålde 3 glasfönster med rätt mått som passade till snickeriet. Det slutade med att istället för 20 fönster så åkte vi hem med 40 stycken fönster. Jag har aldrig varit så nervös över en bilfärd som jag var då. Kärran var TUNGT lastad och min man fick gå ut och känna på däcken flera gånger. Men hem kom vi till slut. PUST!!! Snickeriet ska ha pardörrar som vi har köpt från ett snickeri, Solberga Snickerifabrik. Pardörrarna är så grymt snygga. Efter ett tag så beställde jag 2 stycken enkel dörrar till som vi ska ha i våra hus på gården, Bostadshuset och Snickeriet. Min man och jag brukar inte vara sams om så speciellt mycket när det gäller renovering MEN nu är vi sams, detta är konstigt. Undrar om det är åren eller om någon av oss ger vika. Riva ner innertaket och ha högt i tak, det är vi sams om att vi ska göra nu. Snygga stora lampor i taket som syns.
Att jag kallar det för snickeriet beror på att det är ett gammalt nerlagt snickeri på gården. Maskinerna och virket är borta sedan några år. Maskinerna var inte godkända av försäkringsbolaget. Pga det så sålde vi dom. Att inte använda denna lokal som är ca 70-80 kvadratmeter är korkat. Lokalen är användbar till mycket det är bara fantasin som begränsar. Vad vi kommer att använda den till vet vi inte ännu. Vi får se.

Så LJUSGRÅTT med LONDONRÖDA fönster och dörrar blir det!!

Något så här blir det.


Vi funderar på att ha mörkgråa knutar och fönsterkarmar. Om det blir det är vi inte riktigt färdiga med i tanken. Men det lutar nog åt det hållet.

Om det blir snyggt, jag hoppas det och jag hoppas att det även blir uppskattat av vänner och bekanta när vi är färdiga.







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar