måndag 20 augusti 2012

En helg med mycket skratt och även tårar.

Nu är det 2:a gången som jag ser och hör Tranorna flyga över vårt hem. Dom förbereder att flyga till varmare länder. HÖSTEN har kommit på riktigt, tycker jag nu. Det är äkta hösttecken när tranorna flyger över vårt hem. Dom är ju styrda av temperaturen och i deras tycke måste det vara hösttemperatur för dom nu. Det känns vemodigt när dom kommer på hösten. Inte alls samma känsla som när dom kommer på våren.



Min helg har innehållit både kalas, skratt och tårar.

Kalas är alltid trevligt med släkt och vänner. Kräftor, räkor, regnbågslax som Micke och Elin hade med (nyligen uppdragen från sjön), grillat och glass. Nästa år blir vi nog ännu mera runt vårt bord. Familjen blir större och goa vänner som kommer och har trevligt med oss på vår gård. Det tycker jag är trevligt.

Igår söndag red Elin Bellman. Han är en stor nordsvensk med tyngd. Han snubblade och bakbenen vek sig på honom och han ramlade på sidan med henne liggande under honom. En hemsk olycka i mina ögon. Bellman stannade hela tiden kvar hos henne för att se hur det hade gått med henne. Lite stel i vänster bakben var han efter fallet. Jag såg ambulansen framför mig när dom kom och hämtade henne. Jag försökte att vara helt lugn när jag pratade med henne. Hon skrek av smärta och var nog även rädd över det som hade hänt. Jag trodde att hon hade skadat bäckenbenet och även brutit vänster benet.
-VAR har du ONT? 
-I foten, svarade hon.
-Gör det ont om jag tar här? frågade jag och tog på underbenet.

Efter en stund kunde vi ta av skon för att se hur den såg ut. Den var inte blå då men den blev det efter en stund. Vi kontaktade 1177 för att rådgöra med om vad vi skulle göra.

Idag måndag så har jag inte hört ännu hur det är med hennes fot. Hoppas att det bara är en stukning så det inte är en spricka i foten.

Min man sa:
-Jag är så trött på alla händelser med hästar.
Jag måste tyvärr hålla med honom. Men fallet med Bellman var inte hans fel. Det var en halkolycka.

Den här veckan har Carro blivit avkastad 3 ggr samma dag när hon red på Conny. ETT bakslag i inridningen. Det som har gått så bra med honom. Helt plötsligt vill han inte ha henne på ryggen utan kastar av henne så fort han kan. Min man brände upp sina fingrar på repet för att hindra Conny från att trampa på henne när hon ramlade av sista gången. Om Carro har slagit sig? Jajamen i ryggen och rumpan. Efter någon dag så hade hon ont i vänster axel. 

Det är stora djur som man måste ha respekt för DET kan HÄNDA HEMSKA olyckor när olyckan är framme.




Så HÖSTEN har kommit till oss på Varaslätten. JAG känner en viss vemod. Tranor och fall från hästar. Bara att börja om med markarbetet med Conny innan vi sitter upp igen Men det är ju så det är i livet. Medgångar och Motgångar..

Förresten i natt fick jag gå ut och leta 2 ggr efter min katt Kissen som fick stryk av någon katt. Han var rädd när jag hämtade honom. Henrik sa att han har ont när man tar i honom. Är det den röda katten som är här så ska han bort nu sa min man. Det är en stor röd katt som har flyttat hit. Vems katten är det vet jag inte. Men han bor på loftet över stallet.



    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar