söndag 12 augusti 2012

Nu, jäklar är det höst i mitt sinne!!

Förr i tiden var sommarmånaderna juni, juli och augusti. Men nu förtiden tycker jag att augusti är 1:a höstmånaden. Varför jag tycker det beror på att det luktar höst ute och det är en annan luft ute. Kyligare på morgonen och det är lägre temperatur. Men det är väl bara att acceptera njuta av vackra färger och mysiga kvällar med levande ljus. En och annan solig dag fast det känns inte som sommar längre. Regn och rusk. Blåst och håll i hatten. Allt som hör hösten till.



Samt bönderna runt omkring kör för fullt med sina skördetröskor och det dammar som bara den. Skörden ska ju in. Traktorerna går för fullt med spannmål. Idag såg jag att dom skördade ärtor som skulle köras iväg till Toppfrys. I morgon är väl bonden ute och plöjer åkern. Bråttom, bråttom är det...... 




Jag väntar på att bonden här, ska skörda sitt gärde nu så vi kan ta en ridtur ute på gärdet. Det är något som tillhör hösten för många hästägare, en tur ut med hästen på stubbåkern. I år blir det Bahli som jag kommer att göra detta med. Bahli har varit av stor betydelse för mig. Vi har en mental sommar/höst båda i år, ett sätt att ändra livet tillsammans. På ett eller annat sätt. Hur det går till är vår stora ömsesidiga respekt för varandra. Det som är tråkigt är att bonden har så bråttom att ploga upp gärdet efter skörd. Det går inte många dagar förrän gärdet är i ordning för en ny sådd inför nästa år. 

Bahli.
 En dam med stort hjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar