tisdag 28 augusti 2012

GÖR OM, GÖR RÄTT.

Nu har min man satt in 2 stycken av ett gäng, 3 glasfönster och den nya pardörren i Snickeriet. Det är överraskningar må jag säga "Snett och vint". Det skiljer ca 5 cm från ena sidan till den andra, men golvet verkar att vara bättre än taket. Alltid en tröst i eländet.
När han hade satt in 1:a fönstret så skilde det 3 cm mellan 1:a och 2:a fönstret. Så snett var det. Men hade han (snickaren) som hade satt in fönstren tidigare inte satt in dom så dom satt rakt med vattenpass. NÄHÄ!!
Vi åkte till Jula och köpte en riktig Laserpass maskin som man kan ställa på golvet så visar den RAKT. Den är värd varje krona i vårt arbete med att renovera Snickeriet.

Han som har bott här en gång i tiden VAR  OCH JOBBADE SOM SNICKARE, det är därför vi har ett snickeri på gården???!!! 
-En mycket NOGGRANN MAN var han, Åke Bergkvist, säger dom gamla på orten. 
Det kan man inte tro, INTE om man ser HUR vårt hus är byggt!! Jag kallar vårt hus för "lapptäckstugan". Det är skarvat och det är det ena med det andra. När vi rev ner väggarna i vårt sovrum så hade han tagit reda på diverse rivningsmaterial. Förmodligen hade han tagit reda på rivningsvirke när han var ute på byggen. Det var en hel del träpanel och det var masonit skivor. Isoleringen var gamla tidningar och lite trasor. När vi rev ner väggarna, golvet och taket hade vi en stor hög med bara skitvirke utanför vårt hus. Det var gammalt  rostigt skrot!! som han hade BYGGT IN I VÄGGEN ihop med rivningsmaterial så ena väggen var som en båge. Jag kunde inte fatta varför väggen såg ut som den gjorde.
Men vi ordnade till det så det blev isolerat och raka fina väggar efter konstens alla regler.

Igår när min man satte in dörrarna så hade han sett något annat FUSK av snickaren. 
-Detta ska DU SE, jag kan inte berätta i ord, sa min man.
-Jaha blir det mera arbete för dig? sa jag.
-JA!! sa han.
Jag fattade. VAD kommer jag att få se NU? Jag trodde att jag sett det mesta i huset men NÄ inte ännu. Min man har inte visat mig vad han har sett ännu. Förmodligen måste han smälta detta. Detta är inte sant. Hur någon kan snåla och fuska som denna man har gjort när han levde, är i mina ögon HELT OTROLIGT!!! 

Många med oss, som har rivit i gamla hus. Har garanterat upplevt samma som vi. SKIT!!! Det är värre än DRÖMKÅKEN med Björn Skifs och Suzanne Reuter. Jag lovar!! Börjar man att riva så VET man inte VAD som finns under allt "BRÖTE".

Men man blir NÖJD med sig själv när man gör ett bättre resultat än vad forna snickaren har gjort. Man får ta tid på sig och göra OM och göra RÄTT.



En film, man vet inte vad man köper. Det syns inte förrän man börjar att riva i skiten. TRO MIG!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar