söndag 26 augusti 2012

KANTARELLER det är bara GULT...

Igår lördag åkte jag och min dotter Carro ut för att plocka kantareller. 
-Vart ska vi åka, frågade jag. Vi har ju inte svamp bilen och åker i precis. Vi provar något annat ställe idag.
Första stället vi åkte till hittade vi ca 5-6 stycken kantareller.




Det var bara att åka vidare. Efter en biltur så bestämde vi att HÄR provar vi. Vi gick ur bilen och skulle gå ut i skogen. Men någon hade fällt en massa sly (småträd) och inte tagit reda på så vi bestämde oss för att försöka komma till ett vänligare underlag. Hoppsan! Där var det ett dike som inte Carro trodde fanns. Vi såg inte detta dike pga högt gräs. Så hon ramlade pladask.

Efter att vi hade gått en stund gick vi mera inåt i skogen. Vi hade inte gått länge förrän jag såg dom gula kantarellerna. 
-Titta Carro det är alldeles GULT, sa jag.
Vi började plocka. Jag och Carro var helt WOW, så mycket. Så jag fick ringa min man och berätta att det är alldeles GULT här!!
Jag har aldrig tidigare stött på så mycket kantareller. VAR Vi än tittade så var det lika gult.
Vi hade inte tagit med oss korgen den var kvar i bilen. Så dumt av oss. Vi hade med oss en påse av papp och plockade i och den blev tyngre och tyngre. Till slut fick vi ta min tröja och stoppa i påsen pga att den höll på att gå sönder av tyngden.

Myggen var på oss hela tiden. Inte så konstigt, solen värmde gott i skogen, det fläktade inte något, det var ca +22 grader och jag och Carro var genomsvettiga. Svettlukten märktes nog till närmsta ort. Så det var inte konstigt att dom attackerade oss. 

När vi hade plockat färdigt så gick vi en liten stund till men där var det inte så mycket kantareller så vi vände för att gå till bilen.

Men innan vi hade kommit fram hittade vi ännu mera kantareller så vi fick plocka en stund till. 




Nöjda och glada åkte vi hem.
-Detta kommer jag aldrig att glömma, sa Carro. Vilken upplevelse!! Helt otroligt att ingen har varit här och plockat. Så stora kantareller som vi har hittat och så fina dessutom. En riktig "GUL GRUVA" hittade vi.

Stolta kom vi hem och alla sa hemma.
-Men, JÖSSES vad mycket kantareller!!

Det tog tid att rensa kantarellerna. Vi var 4 stycken till slut som rensade. Med paus för mat. Kotletter ,potatis, grönsaker och givetvis nystekta kantareller och lite kaffe. Det kändes i min nacke att jag hade suttit och rensat. Så jag fick ta en extra paus för att vila. Men flickorna fortsatte att rensa. 




Idag har jag trots att jag blev mycket myggbiten igår bara några få myggbett som kliar. Carro fick också många myggbett bland annat ett myggbett precis bredvid hennes vänster öga. 

HAR NI SETT HERR KANTARELL? 
JA, DET HAR VI och vi har ett riktigt kantarellställe, som heter duga.

Ibland skadar det inte att leta på andra ställen. Skogen är full av GULA svampar som bara väntar på att någon ska komma och plocka dom.






  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar