lördag 18 maj 2013

PINGSTAFTON, kaffe + funderingar = resultatet.

Vaknade i dag av en pigg dotter som ringde på mobilen. Vi pratade en stund sedan gick jag upp. Man kan ju inte ligga och dra sig i det fina vädret när solen skiner. Man måste gå upp och njuta av vädret. SOL!!!
Kokade mig en kopp kaffe och satte mig ute i trädgårdsmöbeln för att njuta av solen och bara vara. Min man är i Norge han fick åka på fred istället för torsd, för norrmännen firar nationaldagen den 17 maj. Norrmännen kan verkligen fira sin nationaldag. Som min man sa:

-Dom firar sin dag med vördnad. Affärer och andra ställen är stängda. Dom är lediga på sin nationaldag. Det är man ur huset för att visa att dom älskar sitt land. Dom är stolta!

Som alltid fast det är sol dom närmaste dagarna så ska det blåsa. Fast idag är det ändå värme när det blåser. Där vi bor är det inte så ofta vindstilla, kan jag säga. 

Igår kväll när jag jobbade så var det 25 grader Celsius när klockan var 21.20. Så när jag kom hem senare på kvällen så insåg jag att det är ingen idé att ta in hästarna till stallet när det är 18 grader Celsius ute på natten. Så i natt har dom fått gå ute för första gången i år. Visserligen är det dåligt bete för det har växt dåligt men det är ändå skönare att få sova ute i friska luften än instängd i stallet på natten. Bellman var glad att han slapp att gå in igår när jag hälsade på dom med hö i hagen på natten. Bahli tyckte det var bättre att äta av gräset men jag hämtade henne och sa att du får nog äta av detta också min sköna.

Pingstafton är det idag och jag ska ytterligare jobba den sena turen då man lägger äldre som inte vill lägga sig tidigt. Så idag blir det en dag med lite pyssel att göra och ja som sagt bara vara till. 

Vi får fira Pingst i morgon innan jag åker för att jobb en kväll till. Förmodligen ska vi åka till min mamma på dagen.

Solen skiner och det börjar att bli varmt om benen när jag sitter på trappan. Det flyger svalor ganska lågt och skriker ibland när dom sveper över katternas favoritställe, jordkullar på gården. 

Att vara katt här på gården är som i Pelle Svanslös böckerna när författaren skriver om Amerika. Vilka bjässar dom kommer hem med från kullen. Det är inga små möss som i stan. Här är det sork och vattensork som dom kommer hem med. En och annan råtta är det också. Bibbi den gamla katten hon fångar även andra djur som t ex harungar. Inte lika uppskatta från mig kan jag säga men, men, katter är jägare, det är deras natur, jaga byten. Livet är hårt i djurvärlden, den starke överlever. Eller om det är smartast?

Doftande hägg blommor.

TREVLIG PINGST TILL ER ALLA!!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar