fredag 18 januari 2013

VÅR VÄRMEPANNA EGNA LIV. BRRR!!!

Vaknar på morgonen och känner att det är kallt i huset. NEJ!!! Värmepannan har stannat. Det är så konstigt, det är precis som om pannan vet om att min man inte är hemma. Den kan fungera innan han åker iväg men strax efter han har lämnat kommungränsen så stannar pannan. Ibland har jag tänkt att pannan har nog separationsångest efter min man. Varför ska pannan alltid stanna när han är borta annars? Detta kan göra mig vansinnig och jag undrar hur många gånger min man har fått sin beskärda del i utskällning av mig när han är ute och kör lastbil. Det är inte trevligt att vara inne i huset när det är ibland mellan 9-15 grader. Man får lägga sig med kläder och med dubbla täcken. Tvätta sig i kallvatten. Mina barn är vana men jag VILL INTE stoppa tån i kallvatten. Där går min gräns.

Förr när vi eldade med ved och vi båda jobbade då kunde man komma hem till huset och det var ca 13-15 inne i huset. Bara att börja tända eld på veden för att springa ner i källaren och fylla på ved, många gånger. Ibland glömde man att fylla på ved det kom andra saker som gjorde att man glömde och det var bara att börja om. Man fick elda till långt fram på kvällstimmarna. Det var varmt när man lade sig på kvällen men det kunde även då vara rejält kallt på morgonen. Ingen trevlig tid med vedeldandet. Skönt att det kapitlet är borta.

Sedan efter veden så skaffade vi oss en pelletsbrännare. Även då kunde det bli kallt. Det hände att det satt pellets i skruven som stoppade. Att elda med pellets var inte till att börja med så dyrt men sedan kom några på att det är ju många som använder pellets. Nu får vi se till att vara med och tjäna pengar på detta. Vinst ska det bli!! Faktum var att det blev inte ekonomiskt att elda med pellets och den åkte vidare till en annan person som skulle använda den.

Men nu har vi en "Norrländsk oljebrännare" DEN är EKONOMISK när den fungerar kan jag säga. Norrlänningarna är duktiga på att klura ut ett och annat. Det kan man behöva om man bor i norr och det är kallt. Men dom har nog bättre pannor att elda med från grunden än vad vi har i vårt hus. Vår panna ÄR mycket gammal, så den har snart gjort sitt och vill nog vandra vidare till pannornas kyrkogård. Av stål är du kommen av stål skall du åter vara. 

Nej nu ska jag gå ner i källaren och besöka pannan för att se om den har starta eller skiter i att starta. Jag har tryckt några gånger på knappen nu och håller tummarna STARTA PANN J-EL!!! Men så kommer min man hem och trycker EN gång på knappen på pannan och vips så startar den. Såja pannan min nu ÄR husse hemma igen!!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar