torsdag 10 januari 2013

Isande kylig vind, brrr vad kallt det är.

Temperaturen ligger på -1 grader Celsius men det känns som om det är mycket kallare BBBRRR!!! Det blåser nordlig vind, den känns alltid så mycket kallare. Det blåser så det känns i märg och ben fast man har en tjock vinterjacka på sig. Jag och min dotter får kämpa med att få med oss maten till hästarna. Det blåser så man tycker att det mesta hamnar i ögonen. Man tycker att det mesta blåser iväg när man bär högaffeln full med mat. Men det är bara att kämpa på i blåsten, hästarna kan ju inte hämta sin mat själv. Nu är den sista kvällsmaten serverad för i kväll, det är bara att krypa ner i sängen och sova. Hästarna kan äta lugnt i stallet, i den goda värmen som det är nu för tiden efter att jag/vi har fått in nya dörrar i stallet.

Inför nästa vinter har jag funderat ut att jag ska INTE gå med foder till hästarna utomhus, då ska foder (hö och halm) ligga inne på logen. I lä och inte i blåsten. Man har hela huvudet/håret fullt med hö och man ser nästan ut som  en halmgubbe när man kommer in i huset. Min man och jag är helt överens om hur det ska vara i stallet. 3 stycken nya boxar och en ny dörr mellan stallet och logen ska det också bli. Den gamla dörren var i så dåligt skick så vi murade igen hålet där dörren hade suttit men nu ska vi öppna upp igen. Rikard ska få göra en liknande dörr som jag har utvändigt på baksidan. Mycket bättre, då kan jag ha nytta av den lilla matkällaren, jag kan förvara diverse stallsaker där. Samt gården blir mycket renare från hö och halm. Det kommer att bli ett bättre intryck av gården.

Det är tur att man hela tiden har projekt som ska göras. Fast staden Rom byggdes inte på en dag och inte heller våra planeringar. Ibland får man ändra på sådant som vi har gjort som vi har planerat men som vi senare gör om till något helt annat. Det är ju på så sätt som man lär sig av sina misstag. Ibland ändrar vi tillbaka och ibland blir det helt annat.

Stallet i förändring, praktiskt var ordet!!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar