torsdag 22 november 2012

GAMLA HUS, BARA PROBLEM FÖR VISSA!!!!

Det var bättre förr???? säger många.
Det kan jag säga NEJ det var det inte!!! På vår gård så hade vi en manlig Cajsa Warg MAN TAGER VAD MAN HAVER.... Byggherren på vår gård hade nog inte ett enda rätt när han byggde husen här på vår gård.

????

Det är det ena efter det andra som vi upptäcker som är fel. Man tappar lusten att renovera. Det sista nu är takbjälkarna som det är olika storlekar på. 3 av dom utvändigt sticker ut lägre ner, än dom övriga. Svårt att förklara men det går inte att göra som vi hade tänkt. Men är man förvånad inte ett dugg. Min man hade planerat att bygga in lampor i bräderna under taket för att det skulle lysa ner på fasaden. Men nu går inte detta för det går inte att sätta bräder så som vi hade tänkt. Det blir som en enda stor våg under taket.
Lösningen är att riva taket och bygga nya takbjälkar och då passar inte taket för någon idiot har kommit på idén att vi bygger på några längre takbjälkar med en skarv på 1,5 m??? FY F-N!!!!

Var det bättre förr???
NEJ!!!!
Den som har köpt ett hus med en duktig byggherre har haft tur för vi har tagit störst nitlotten på vårt hus....
VEM som har byggt husen vet jag inte för några ritningar finns inte????!!!!!
Det är helt otrolig och på vår gård har det bott en snickare???

6 stycken fönster och 1 styck pardörrar är på plats i snickeriet nu. Fasaden är snart på plats men väggen är vågig den med men det ser bättre ut än vad det gjorde innan med Faluröd färgad panel.


En dröm om det såg ut så här. Men det får väl bli så här senare när vi har köpt nya takstolar och fixat till taket. Men det blir inte aktuellt nu vi får göra i ordning nedre våningen på snickeriet och ta nästa problem när vi tar över våningen senare. OM några år....

Om det går som vi har planerat så ska en man komma och göra i ordning murstocken i snickeriet så vi kan sätta in en kamin eller om det blir en öppen spis det beror på priset.

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Jobbigt att bygget gjorts fel... Skulle du vilja dela med dig av det här på byggforumet Byggla? Det behöver inte ta lång tid alls. För det kan jag skicka en liten present :-)

    Hör av dig, och ha en fin dag!
    Vänliga hälsningar
    Helgi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varken jag eller min man är snickare. Du får gärna gå in ang detta projekt "snickeriet" och läsa tidigare inlägg. Snickeriet har varit ett fungerande snickeri förr här fanns det maskiner för detta rikthyvel, planhyvel limpress borrmaskiner etc. Men dessa var gamla och dom var inte så säkra att använda men dom fungerade. Du får gärna följa mitt och min mans projekt på min blogg så länge så får vi se var vi landar MEN jag ska ta kort för att lägga ut sedan hur det ser ut nu och hur det blir. Jag tänkte jag skulle ta kort på under taket så jag kan visa hur det är gjort och även hur det ser ut på vinden förlängda takstolar. Som min man säger det ser ut som vi vet inte vad?? Mvh Maria

      Radera
    2. Hej igen Maria!

      Jag förstår, det bli ofta så med byggprojekt. Men det skulle vara skoj om ni just som ni gjort här på bloggen skriver lite om era byggerfarenheter i vårt byggforum. För det kan jag skicka en supersnygg Byggla-t-shirt :-)

      Hör av dig till mejl så berättar jag mer, helgi@byggla.se

      Allt gott!
      Helgi

      Radera
  2. Min mejl glömde jag förstås!

    helgi@byggla.se

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan maila under arbetet plus att jag lägger ut på bloggen under tiden. Rom byggdes inte på en dag och det är en hel del att göra här. Rätta till misstag som är gjorda. Mvh Maria

      Radera