fredag 23 november 2012

En helg att städa/plocka och elda ett och annat på gården.

Vi har beställt grus av en leverantör i trakten men han hade haft så mycket att göra så han skickade ett sms att han hade glömt att ringa oss. Vi ska grusa upp en del av gården framförallt utanför husen så vi slipper denna lera. Men den här gången ska vi lägga på duk under gruset. Det gjorde vi inte förra gången. Vilket slutade med att gruset försvann ner i backen sakta men säkert. Man lär sig av sina misstag må jag säga.
När gruset kommer VET EJ men vi får väl förbereda så det är klart igen när han. har tid att komma.

I helgen ska vi städa/plocka bort virket från rivningen som ligger och skräpar. Att det kan bli så mycket skräp när man river det är helt otroligt. Måste säga att det var på tiden att fasaden blev utbytt. En ny målning med Falurödfärg hade nog inte fungerat, det var murket nertill på väggarna.  Men vindpappen var inte skadad det var tur för det har inte gått in fukt i väggarna.

Jag ska tillsammans med mina döttrar har jag tänkt mig att klä min julbock som ska stå ute vid den nya pardörren.. I år ska det bli roligt att tända upp snickeriet faktiskt. Nu börjar folk att se att det händer ett och annat här på gården. En dröm skulle vara att det var färdigt och vi alla kunde fira jul inne där för det är så mycket större än inne i det andra huset. Vi börjar att bli så mycket flera i familjen så det tar på utrymmet.

Jag tänkte också att snickra trälådor som ska sitta utanför dom utbytta fönstren så kan vi sätta dit granris sedan. Eftersom det är ett äldre hus så kan det bli snyggt med trälådor utvändigt istället för plastlådor.

Fasaden som vi har satt upp är grundmålad med gråfärg och till våren blir det till att måla färdigt. Fönstren som vi har satt in är inte nya utan bättre begagnade men det är 3 glasfönster så det blir tätt. Fönstren som satt där tidigare var tyvärr slut annars var det som min morbror Lars säger dom bästa. Gamla hederliga fönster med innanfönster. Av bra virke som har växt under en lång tid.

Så helgen kommer att bli arbete och städning utvändigt. Hoppas vi har vädret med oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar