onsdag 14 november 2012

Ett värdefullt djur KATTEN!!!

Utanför vår dörr syns det att vi har katter. Dom släpar hem den ena musen efter den andra. Det är som en snitslad bana med döda djur. Vissa dagar kan det vara många,många möss på trappan. Ibland släpar dom även hem några mörksvartbruna sorkar från vattendraget i närheten. Men dessa äter dom aldrig upp, dom får man kasta bort på dynghögen.
Människor som kommer på besök tycker nog att det är äckligt med alla dessa möss på trappan. Men jag kan säga att det går fort efter vi har tagit bort mössen när det fylls på med nya. Här är det fina jaktmarker för en katt. Landet kryllar av möss så det är tur att katter finns. Annars hade vi haft problem. Anticimex kan inte utrota dom som finns ute i det fria. Men våra katter kan fånga dom, det är bra.

EN katt har ett stort värde. Det är synd att inte flera människor har fattat detta.

Igår när jag skulle gå ut och vattna hästarna. Vi har fortfarande antikt här hemma och bär den ena hinken efter den andra, tungt i längden är det men det har ännu inte blivit någon vattenledning som fungerar. Vattenledningen som fanns i stallet fungerar inte, igenkalkad av dricksvattnet sedan många, många år.

När jag kommer ut på trappan med hinkarna så ligger där en stor död råtta. Min ena katt är med mig och en kort stund efter att jag har varit och gett mina hästar vattenhinkarna, då kommer hon med en till död råtta. Förmodligen har spannmålsgrannen gjort något och gårdens råttor har flytt därifrån. För vi har bott här nu i flera år men inte haft direkt råttor på gården. Otäcka djur är det! Men en död råtta är en bra råtta i mitt tycke.



Som min man säger:
-Kom inte hit om du är mus eller råtta, då möter du döden.
3 stycken jägare på denna gård det kan inte vara bra om man är mus eller råtta.

Bibbi.

 
Denna katt är vår bästa jägare på vår gård. Denna "dam" börjar att bli till åren nu, 8 år gammal. Hon trivs bäst ute, fast vi vill att hon ska komma in och äta och vila. Men efter hon har ätit så skriker hon vid dörren UT!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar