tisdag 22 oktober 2013

Mina Hibiskusskott har rotat sig.

Min gamla Hibiskus.
Den är ca 33 år gammal.

Jag hade med mig två stycken Hibiskusskott från hotellet i Pärnu Estland och nu har de börjat att växa. Ett minne från detta land, Estland. Så trevligt, jag har en liknande blomma som ni kan se på kortet. Men denna blomma vägrar att få nya ättlingar efter sig. Jag har provat alla möjliga sätt att föröka den och inte bara jag utan flera har försökt men det blir inget av dessa skott. Men nu har jag två stycken skott som har rotat sig, det kommer att bli likadana blommor på dessa som jag har. Blomman jag tog skott av är exakt likadana i blommorna som den som jag har redan, dubbla och röda. Varför den inte vill föröka sig det vet jag inte. Det är konstigt också den har överlevt alla dessa år fast det har hänt diverse saker med blomman under årens lopp. Min ena katt välte den så blomman gick av nere vid krukan, det blev ett stort hål i stammen. Jag glömde den ihop med en flytt för många år sedan. Det fanns inte ett enda blad kvar i liv på den, men när den fick vatten så började det att komma nya. Någon konstig sjukdom på blomman som gjorde att den såg ut som den skulle dö helt, men efter en vila så började den att sätta knoppar som slog ut men inga blad den var så vacker i sin blomsterskrud. Ja, listan kan göras lång. Men nu så hoppas jag att dessa skott ska växa sig stora så jag kan ha två stycken i köksfönstret och den gamla på ett mindre bord så den får ha knopparna i fred från beröring av katter och övrigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar