måndag 29 juli 2013

Vatten en bristvara i framtiden???

Idag åkte vi till Skärv det är en sjö som ligger utanför Skara. Det var bara en norska som badade där med sin hund när vi kom. Vi gick ut på bryggan och gissa om där var gott om små abborrar i diverse olika storlekar. Vi såg även en mindre gädda som kom simmade. En större fisk kom det också men vad det var för sort det vet jag inte. Svärfar tror att det är någon fisk som är inplanerad i sjön. Men med så mycket småfisk så blir det gott om fisk i sjön. Vattnet var rent också, man får inte använda båtmotorer i sjön som man kör på diesel bara eldriven motor. Det såg bra ut för vattenkvalitén. Äntligen några som fattar att naturen är lånad av våra barn och barnbarn etc. Sånt gillar jag och tycker personligen att det skulle vara mer av. Vara rädd om naturen, det är andra som ska använda den efter att vi inte lever längre. Inte bara här och nu utan en framtid.....

En tur till Hjo blev det idag. Min man skulle köpa delar på Biltema idag, så vi tog en lång omväg runt till Hjo innan vi åkte hem. En promenad i den underbara parken som är vid hamnen. Vad alla dessa fina hus med snickarglädje har varit tidigare det vet jag inte men husen är så fina. Alla dessa stora höga träd som finns i parken, vem har märkt upp dom förr Skogsek, skogslönn etc...

Vi vandrade även runt och tittade på alla båtar som låg i hamnen. Där såg det inte lika rent ut som det var vid Skärv. Skräpigt och skitigt vatten runt båtarna var det. Detta fattar jag inte varför?? Men det är väl konstigt här är det här och nu och inte någon framtid. Bara kasta ut skiten från båten, Jag har DYR BÅT så det kan jag göra eller??? Redan när min pappa levde när jag var liten så reagerade han på båtägare och deras nedskräpning i vattnet. Detta var på 60-talet. Än idag så skräpar båtägare ner vattnet VARFÖR har det inte blivit någon förändring på detta efter alla år som har gått. Vi hade också båt men vi hade ett annat behov av vattnet som t ex fiske och inte till ett nöje att bara åka omkring med en båt för att vara båtägare.....Vem ska städa sjön Vättern sedan och USCH den sjön tar flera kommuner vatten ifrån som rinner i kranar i hus och lägenheter etc... och kanske så dricker båtägaren sedan detta vatten. Vem vet??? Kanske bäst att börja använda förståndet innan det är för sent. Rent vatten kommer i framtiden att bli en bristvara. Vi kan inte skita ner våra sjöar som vi gör gott folk. Avfall och latriner som töms i vattnet. FY!!! 

Doften av rökt fisk. Väckte gamla minnen från när jag var liten. Min pappas ord och ilska över all skit som hamnade i vattnet på 60-talet och än idag ingen större förändring, bara att båtägare har ökat i antal/ mera skit i vattnet.....

Ni får ursäkta mig men tiden står inte stilla den tickar och går och jag vet att flera årtionden har försvunnit bakom oss. Detta är fakta och det är så sorgligt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar